B2B-ledarnas syn på digital strategi
7 nov, 2016Under hösten har konsultföretaget McKinsey & Company släppt en studie som visar hur framgångsrika B2B-företag använder sin digitala strategi för att öka tillväxt och lönsamhet. McKinsey & Company har bedömt företagens Digital Quotient (digital kvot) för att mäta deras digitala mognad och anpassning. Studien har genomförts på 200 företag som med en aktiverad digital strategi. Resultaten visar att B2B-företag i genomsnitt har en lägre digital kvot jämfört med konsumentföretag.
B2B-företag i USA bättre på content marketing
28 okt, 2016Content marketing är inte bara ett modeord. Det är också ett arbetssätt som praktiseras av väldigt många företag. Enligt B2B Content Marketing 2017 – Benchmarks, Budgets & Trends – North America från Content Marketing Institute använder nästan alla, 89 procent, av USA:s B2B-företag content marketing som en del i sin marknadskommunikation.
Neuromarketing – genvägen till säljande kommunikation?
18 okt, 2016Vi vill gärna tro att vi är rationella människor som fattar genomtänkta köpbeslut. Tyvärr är det inte fallet. De senaste 50 åren har forskning inom neurovetenskap bevisat av vi, för att citera Antonio Damasio, professor vid University of Southern California, ”inte är tänkande människor som känner, utan kännande människor som tänker”. Med andra ord, att fråga varför du köpt en produkt av ett visst märke är ofta meningslöst. För vi vet inte själva varför. Däremot är vi bra på att i efterhand komma på ett antal rationella argument för vårt beslut. De senaste 20 åren har därför en ny disciplin växt fram, kallad neuromarketing. Tanken är att med hjälp av EEG, magnetröntgen och ögonskanning ta reda på hur vi omedvetet reagerar på budskap och kommunikation.
Är din organisation redo för Smarketing?
11 okt, 2016Sälj är ordermottagare. Marknad kostar pengar. Du känner säkert igen jargongen. Faktum är att 87 procent av de ord som marknadsorganisationen och säljorganisationen använder för att beskriva varandra är negativa. Det är dags att ändra på det. I dagens digitala värld kan en väl synkad marknads- och säljorganisation åstadkomma fantastiska saker tillsammans. Det är det som Smarketing handlar om. Att föra samman och samordna företagets sälj- och marknadsföringsinsatser. Här kommer några konkreta tips att tänka på i processen.
Psykologin bakom en bra kundupplevelse på nätet
4 okt, 2016I samma sekund som du stiger in i en fysisk butik blir du manipulerad. Butiksägaren kan kontrollera färger, belysning, temperatur och en lång rad andra faktorer som får dig att vilja handla. Till och med valet av matta påverkar hur mycket pengar du är villig att spendera. Det finns mängder med akademisk forskning kring psykologin i butik och vad som får oss att öppna plånboken. Alla de stora varumärkena, kedjorna och återförsäljarna drar nytta av forskningen för att stimulera till köp. Men hur skapar man en bra kundupplevelse på nätet?
Employer branding i sociala medier
30 sep, 2016Employer branding har idag har blivit ett hett samtalsämne. I det här blogginlägget lägger jag fokus på varför ett företag ska aktivera sitt employer brand genom storytelling i sociala medier.