Exponentiella teknologier – 3D-skrivare

30 mar, 2016

Tänk dig en framtid där du kan printa din egen mat hemma i köket, innehållande exakt rätt ingredienser och näring för dina behov just i den stunden. En framtid där du kan skriva ut dina egna kläder i vilka färger och material du vill, när du vill och med exakt rätt passform. Det är ingen tvekan om att 3D-skrivare kommer att vända upp och ned på världen som vi känner den. Och utvecklingen går med exponentiell fart.

Läs hela

Fyra viktiga frågor för en debattartikel

24 mar, 2016

En debattartikel är en argumenterande text där man tar ställning i en fråga. Genom att formulera en ståndpunkt etablerar du och ditt företag er som en part eller expert i media. Rätt använt kan det vara ett effektivt verktyg för att stärka sin position inom ett visst område.

Läs hela

Exponentiella teknologier – artificiell intelligens

21 mar, 2016

Vi går en spännande framtid till mötes. Men också en framtid som är näst intill omöjlig att förutspå. Det är just nu alldeles för många teknologier som befinner sig i exponentiell tillväxt och som samtidigt påverkar varandra för att det ska vara möjligt att ställa något som kommer i närheten av en tillfredsställande framtidsprognos. Tyvärr. 3D-skrivare, Robotics, Virtual och Augmented Reality, Drönare, Internet of Everything är bara några exempel på de exponentiella teknologier som kommer att vända upp och ned på tillvaron. Både för oss människor och för en lång rad industrier. En annan är artificiell intelligens.

Läs hela

Sex behov som styr vårt konsumentbeteende

17 mar, 2016

Varför lever reservoarpennan kvar trots att den är både otidsenlig och opraktisk? Varför blev Terror on Elm Street en kassasuccé när den bara syftar till att skrämma vettet ur oss? Och varför har Ecco med sådan framgång kunnat lansera moderiktiga skor? Svaret står att finna i det mänskliga psyket. Närmare bestämt i de sex olika behov som styr vårt konsumentbeteende – vare sig vi är medvetna om det eller ej.

Läs hela

En riktigt bra logotype

10 mar, 2016

En logotype är som en bra jingel. Den dröjer sig kvar i minnet och kan kännas igen med en kort anblick. En väldesignad logotype kan översättas till andra enheter som behöver färg och form, och därför kan logotypen beskrivas som den grafiska profilen i ett microformat. Den har också en stark inverkan på vilket intryck ditt företag gör: bättre logotyper inspirerar och sämre logotyper kan uppfattas som trista.

Läs hela

Apples varumärke världens högst värderade

1 mar, 2016

Att vi skulle hitta Apple högst upp på listan över världens högst värderade varumärken även 2015 kom kanske inte som någon överraskning. Men att Apples varumärke stärker sin position markant och drar ifrån både klara tvåan Google och övriga fältet med mer traditionella, etablerade varumärken, är ändå lite förvånande. Frågan är hur länge framgångssagan håller i sig? Förväntningarna på varumärkets förmåga att överraska marknaden med nya innovationer ökar för varje år.

Läs hela
Jenny Wendel
Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Jenny Wendel
Client Director Strategic communication