Kategorier
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
Employer branding har idag har blivit ett hett samtalsämne. I det här blogginlägget lägger jag fokus på varför ett företag ska aktivera sitt employer brand genom storytelling i sociala medier.
Employer branding
Allt fler företag använder sig utav employer branding och det är allmänt känt att alla företag har ett employer brand. Ditt varumärke som arbetsgivare skapas, förstärks och utvecklas eftersom vi alla har en åsikt eller en tanke om hur det är att jobba i ett företag – åsikter som vi delar med oss till vår omgivning. De flesta idag söker information om företag via sociala medier. Hur är det att arbeta på företaget? Verkar de anställda trivas? Vilken kompetens söker företaget? Vissa företag som Adidas, IKEA och Apple är väldigt bra på att kontrollera sina budskap de för ut i dessa kanaler. Andra låter besökarna själva bilda sig en uppfattning om företaget utifrån sådant de i bästa fall snappar upp i olika sammanhang. Det kan då bli svårt att sticka ut från mängden och företaget riskerar misslyckas att rekrytera framtida attraktiva medarbetare.