Så använder du PR för att förbättra din SEO
22 maj, 2017SEO, eller sökmotoroptimering, har blivit ett framgångsrikt verktyg för företag att driva trafik till den egna hemsidan och därigenom inleda den digitala kundresan. Det finns många sätt att arbeta med sin egen webb för att bli sökbar, men i takt med att allt fler företag inser vikten av sökmotoroptimering krävs det också mer av din hemsida för att den ska bli hittad. Då räcker det inte längre med så kallad onpage-optimering, d.v.s. att aktivt analysera sökbeteenden och använda sig av utvalda sökord. Istället är det dags att använda sig av offpage-optimering och kombinera PR och SEO i ditt arbete för att få andra att länka till din sida.
Så optimerar du text för semantiskt sök
11 maj, 2017Att bli hittad, och bli hittad på rätt innehåll, är idag en viktig framgångsfaktor för alla som arbetar med kommunikation online. Företag och kommunikationsbyråer lägger mycket resurser på att producera sökmotoroptimerat innehåll som ska leda potentiella kunder i rätt riktning. Men i takt med att Google och de andra sökmotorerna finslipar sina algoritmer blir det allt viktigare att även optimera innehållet för semantiskt sök. Det innebär att täcka in hela ämnet som är föremål för sökningen, inte bara de faktiska sökorden.
Internet of Things på tre minuter
1 maj, 2017Det finns många främmande och svårförståeliga begrepp inom digital utveckling och Internet of Things är ett av dem. Denna teknikutveckling har fått ett starkt genomslag i medier, men vad handlar det egentligen om? Vi reder ut de mest grundläggande delarna för dig som vill ha bättre koll på vad begreppet innebär.
Nyhetsbrev för B2B – idag och i framtiden
21 apr, 2017Nyhetsbrev har under en längre tid varit en bestående och viktig kommunikationskanal inom b2b-marknadsföring. Något som kan tyckas anmärkningsvärt med tanke på den föränderliga värld vi lever i, där det ofta krävs både tid och intresse för att hänga med i marknadsföringens utveckling. Samtidigt har den explosionsartade ökningen av sociala medier lett till att många tänkt att nyhetsbrev är helt utslagna. Men faktum är att nyhetsbrevets fördelar kvarstår och dessutom förutspås en god framtid.
Förändra världen och ditt varumärke med värdeskapande kommunikation
17 apr, 2017De senaste åren har det blivit allt vanligare att arbeta med värdeskapande kommunikation, det vill säga att försöka skapa en relation med målgruppen genom skapa kommunikation som på något sätt bidrar till samhället. Ett exempel är Trygg-Hansas hyllade kampanj ”Don’t Drink and Dive”, vars syfte var att upplysa folk om riskerna med att bada när man druckit alkohol. Trygg-Hansa säljer försäkringar, men ville i sin kampanj förmedla kunskap om hur man kan undvika drunkningsolyckor. Folkbildning, kort och gott.
Så fungerar upphovsrätt och bilder på nätet
3 apr, 2017Upphovsrätt. Ett ständigt aktuellt ämne som sedan alla mer eller mindre blev sina egna publicister är mer omdiskuterat än någonsin förut. Med tjänster som Pinterest, Tumblr och Flickr sprids bilder på nätet i en oändlig hastighet. I jakten på inspiration tunnas begreppet ut och det är inte helt lätt att navigera i djungeln av vad som är rätt och fel.