Förändra världen och ditt varumärke med värdeskapande kommunikation

17 apr, 2017

De senaste åren har det blivit allt vanligare att arbeta med värdeskapande kommunikation, det vill säga att försöka skapa en relation med målgruppen genom skapa kommunikation som på något sätt bidrar till samhället. Ett exempel är Trygg-Hansas hyllade kampanj ”Don’t Drink and Dive”, vars syfte var att upplysa folk om riskerna med att bada när man druckit alkohol. Trygg-Hansa säljer försäkringar, men ville i sin kampanj förmedla kunskap om hur man kan undvika drunkningsolyckor. Folkbildning, kort och gott.

Läs hela

Så fungerar upphovsrätt och bilder på nätet

3 apr, 2017

Upphovsrätt. Ett ständigt aktuellt ämne som sedan alla mer eller mindre blev sina egna publicister är mer omdiskuterat än någonsin förut. Med tjänster som Pinterest, Tumblr och Flickr sprids bilder på nätet i en oändlig hastighet. I jakten på inspiration tunnas begreppet ut och det är inte helt lätt att navigera i djungeln av vad som är rätt och fel.

Läs hela

Kriskommunikation – så hanterar du media i krissituationer

23 mar, 2017

Alla typer av organisationer riskerar att hamna i någon form av blåsväder, oavsett hur bra man sköter sig i det stora hela. När den kritiska journalisten ringer och ber om en kommentar är det många som helst vill stoppa huvudet i sanden. Ett sådant beteende riskerar att underminera tilliten till företaget helt och hållet. Istället bör man som företagare se möjligheterna i en nära kontakt med media. Det är trots allt en kanal som når en oerhört bred publik. God kriskommunikation i media är helt avgörande för huruvida en organisation lyckas upprätthålla, och ibland även förstärka, allmänhetens förtroende.

Läs hela

Hur ser framtidens marknadsorganisation ut?

23 mar, 2017

Det gäller att vara snabbfotad för att hänga med i den digitala utvecklingen. Det gäller inte minst marknadsförare. En undersökning från rekryteringsföretaget Bohmans Nätverk visar tydligt hur framtidens marknadsorganisation utmanar gamla tankesätt och effektiviserar arbetsprocesser. Undersökningen baseras på djupintervjuer med 20 marknadschefer och marknadsdirektörer, samt en enkät besvarad av 157 marknadschefer.

Läs hela

Hur ser framtidens byrå ut?

13 mar, 2017

I förra veckan var Regi och Komm på plats hos oss på Navigator för att presentera resultatet från Årets Byrå (där vi var nominerade i år igen). I konferensrummet fanns även en diger samling av byråledare från södra Sverige som alla var sugna att lyssna till resultatet. Men framför allt att få en bild av hur framtidens byrå ser ut.

Läs hela

Så gör du för att samarbeta med influencers

6 mar, 2017

Influencers är ett av de nya modeorden inom kommunikation. Paraplybegreppet inkluderar personer som har egna digitala kanaler med många följare, från Instagramfenomen till bloggare och YouTubers. Gemensamt för de olika kategorierna är att de alla utövar stort inflytande över sina följare. Genom utvecklade redaktionella samarbeten kan just ditt varumärke nå fram till rätt målgrupp, samtidigt som du förstärker din trovärdighet och identitet.

Läs hela
Jenny Wendel
Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Jenny Wendel
Client Director Strategic communication