Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
SEO, eller sökmotoroptimering, har blivit ett framgångsrikt verktyg för företag att driva trafik till den egna hemsidan och därigenom inleda den digitala kundresan. Det finns många sätt att arbeta med sin egen webb för att bli sökbar, men i takt med att allt fler företag inser vikten av sökmotoroptimering krävs det också mer av din hemsida för att den ska bli hittad. Då räcker det inte längre med så kallad onpage-optimering, d.v.s. att aktivt analysera sökbeteenden och använda sig av utvalda sökord. Istället är det dags att använda sig av offpage-optimering och kombinera PR och SEO i ditt arbete för att få andra att länka till din sida.
Starta den digitala kundresan med PR och SEO
Arbetet med att kombinera PR och SEO för att få inlänkningar till hemsidan innebär inte att det är dags att överge analysen av sökord och sökbeteenden. Tvärtom gäller det att bli nämnd av stora sajter när de rapporterar om ett ämne som ditt företag vill bli hittade på. Nyhetssajter som Aftonbladet och DN rankas väldigt högt av Google och om de nämner er går det att rida snålskjuts på deras sökmotorplacering. Det är en av många anledningar till att arbeta med PR. Även om man inte hittar direkt till er hemsida när man söker på nyckelord så hittar man ändå information om er. Det är sällan som de stora etablerade nyhetsmedierna länkar till de företag de skriver om, men om ni lyckas kommer det att ge en rejäl skjuts även för er egen sajt. Länkar från starka källor gör nämligen att sökmotorn rankar er sajt högre.