Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Enligt en undersökning från the Content Marketing Institute använder sig 89 procent av de amerikanska företagen inom B2B av content marketing. Motsvarande siffra i Sverige är troligtvis en aning lägre, eftersom man brukar säga att amerikanerna ligger mellan ett och tre år före Sverige och de andra nordiska länderna när det kommer till marknadsföring. Oavsett kan vi ändå tänka oss att många svenska business to business-företag har fattat grejen med content marketing. Det är både intressant, värdefullt och roligt för målgruppen att få tillgång till informativt innehåll snarare än säljande. Men alltför många företag går i fällan och har för höga förväntningar på sin innehållsmarknadsföring. Det är svårt att vara bäst i klassen och utan tydliga mål och tillvägagångssätt är det lätt att skjuta bredvid. Snabbt blir content marketing en tidskrävande och dyr uppgift, istället för en oerhört viktig förtroendebyggare. Vi har tagit fram några tips som tar ditt arbete med content marketing för B2B till nästa nivå.
Content marketing och B2B kräver tydliga mål
Det är lätt att ha höga förväntningar på sin content marketing-satsning. För visst kommer alla gilla, dela, läsa och slutligen köpa din vara eller tjänst? Troligtvis inte – och det är heller inte poängen. Content marketing för B2B kräver tålamod, hårt arbete och tydliga mål. Många företag inom B2B som arbetar med content marketing idag missar att sätta upp mätbara mål. Det gäller att fråga sig själv vad man vill uppnå med sitt arbete. Genom att formulera ett antal mätbara KPI:er som trafik till hemsidan, följare på sociala medier eller, i längden, leads blir resultatet tydligt. Lägg ribban på en rimlig nivå i förhållande till arbetstid och storlek på målgrupp och se till att målen är relevanta. Alla andra positiva effekter är bara bonusar, inte uppfyllda mål. Ta hjälp av mätinstrument som Google Analytics, AdWords och de sociala mediernas egna analysverktyg i din mätning, för att få ett så korrekt resultat som möjligt.