Kategorier
- Hållbarhetskommunikation
- HubSpot
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
De senaste åren har det blivit allt vanligare att arbeta med värdeskapande kommunikation, det vill säga att försöka skapa en relation med målgruppen genom skapa kommunikation som på något sätt bidrar till samhället. Ett exempel är Trygg-Hansas hyllade kampanj ”Don’t Drink and Dive”, vars syfte var att upplysa folk om riskerna med att bada när man druckit alkohol. Trygg-Hansa säljer försäkringar, men ville i sin kampanj förmedla kunskap om hur man kan undvika drunkningsolyckor. Folkbildning, kort och gott.
Exempel på värdeskapande kommunikation
Ett annat uppmärksammat exempel är Åhléns kampanj ”Bryt klädmaktsordningen” som tänjde på gränserna för vad som anses vara kvinnligt och manligt inom modeindustrin. Kampanjen hade höga ambitioner men fick mycket kritik för att inte lyckas fullt ut. Oavsett vad man tycker i den frågan så strävar Åhléns kommunikationen efter att förändra attityder och inte bara rida på en trend. Senast såg vi hur varumärket bjöd in helt vanliga kvinnor till att plåtas för deras vårkollektion.