Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
I kommunikationsbranschen finns mängder av olika begrepp som mer eller mindre betyder samma sak. Vilket sannolikt beror på att varje språk uppfinner egna ord och att termerna sedan sprids över världen med begreppsförvirring som följd. Det gäller till exempel den där lilla meningen som brukar stå under ett företags logotyp. Som Nikes ”Just do it” eller Volvos ”For life”. Vad kallas den egentligen? Slogan eller tagline? Pay-off eller devis?
Är det en slogan? Eller en tagline?
Sanningen är att den korta meningen kan kallas lite vad som helst. Orden har i stort sett samma innebörd, men helt olika etymologiska ursprung. Vissa har uråldriga anor medan andra är moderna uppfinningar. I grund och botten syftar de alla på samma typ av korta sammanfattande sentens, men de olika termerna varierar beroende på i vilket sammanhang sentensen används.
Låter det förvirrande? Det är det också. Men här nedanför försöker vi reda ut begreppen så gott det går.