Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Upphovsrätt. Ett ständigt aktuellt ämne som sedan alla mer eller mindre blev sina egna publicister är mer omdiskuterat än någonsin förut. Med tjänster som Pinterest, Tumblr och Flickr sprids bilder på nätet i en oändlig hastighet. I jakten på inspiration tunnas begreppet ut och det är inte helt lätt att navigera i djungeln av vad som är rätt och fel.
Upphovsrätt för bilder på nätet
Upphovsrätten består av två delar: ideell rätt och ekonomisk rätt. Den ideella handlar om att du som fotograf eller skapare har rätt att bli erkänd som upphovsperson, det vill säga att du blir namngiven i samband med användning. Den ideella rätten kan aldrig överlåtas till någon annan, till skillnad från den ekonomiska rätten som reglerar hur din bild får användas och kopieras och därmed kan säljas till annan part. Även om de ekonomiska rättigheterna sålts vidare finns den ideella kvar och upphovspersonen ska namnges i samband med användning. Det enklaste sättet att ta reda på om man får lov att använda en bild är att fråga upphovspersonen. Men det är också här svårigheterna med spridningskraften på Internet kommer in. Nuförtiden är det inte särskilt lätt att veta vare sig vem som äger den ideella eller ekonomiska rättigheten till bilder på nätet. När en bild spridits vidare hundratals gånger finns sällan namnet på upphovspersonen kvar. Inte heller är det säkert att den som äger den ekonomiska rätten har godkänt spridningen.
Upphovsrätt för bilder på nätet
Upphovsrätten består av två delar: ideell rätt och ekonomisk rätt. Den ideella handlar om att du som fotograf eller skapare har rätt att bli erkänd som upphovsperson, det vill säga att du blir namngiven i samband med användning. Den ideella rätten kan aldrig överlåtas till någon annan, till skillnad från den ekonomiska rätten som reglerar hur din bild får användas och kopieras och därmed kan säljas till annan part. Även om de ekonomiska rättigheterna sålts vidare finns den ideella kvar och upphovspersonen ska namnges i samband med användning. Det enklaste sättet att ta reda på om man får lov att använda en bild är att fråga upphovspersonen. Men det är också här svårigheterna med spridningskraften på Internet kommer in. Nuförtiden är det inte särskilt lätt att veta vare sig vem som äger den ideella eller ekonomiska rättigheten till bilder på nätet. När en bild spridits vidare hundratals gånger finns sällan namnet på upphovspersonen kvar. Inte heller är det säkert att den som äger den ekonomiska rätten har godkänt spridningen.
Riskerna med sociala kanaler
Men hur fungerar det då med sajter som Pinterest? Den populära inspirationskanalen lockar miljontals användare som alla riskerar att åka dit för brott mot upphovsrätten. Användarvillkoren säger att det är du som är användare som ansvarar för att inget upphovsrättsskyddat material hamnar på sidan. Om en upphovsrättsperson skulle kräva ekonomisk ersättning är det alltså inte Pinterest som får stå till svars, utan du själv. Sannolikheten att åka dit är trots allt väldigt liten, men det är bra att ta sig en funderare på om man får lov att använda bilden innan man gör det.
Speciella licenser och bildbanker kan vara lösningen
För att vara på den säkra sidan när det gäller bilder på nätet finns det flera olika tillvägagångssätt. För att slippa leta reda på upphovspersonen kan man leta efter bilder med markeringen CC, som står för Creative Commons. CC är en licens som innebär att upphovspersonen tillåter andra att använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare på sitt verk – även i kommersiella sammanhang. Givetvis gäller fortfarande den ideella rättigheten och även om en bild är CC-licensierad ska upphovspersonen namnges i samband med användning av verket. Det finns olika typer av CC-licenser som du kan läsa mer om här. Det sista och kanske minst komplicerade alternativet är att använda bilder som är publicerade i en bildbank. De ekonomiska rättigheterna till bilderna ägs av bildbanken som därmed styr vem som får lov att använda sig av dem och i vilken omfattning de får lov att spridas. Vissa bildbanker är gratis, på andra kan du köpa bilder till styckpris och på vissa är det ett medlemskap som du betalar för.
Exempel på bildbanker
Tre bra bildbanker som kostar pengar:
- Shutterstock
- iStockphoto
- Adobe Stock
Tre bra bildbanker med gratis material:
- Kaboompics
- io (här är dessutom bilderna fria från Copyright och du behöver inte ange källa!)
- Unsplash
Speciella licenser och bildbanker kan vara lösningen
För att vara på den säkra sidan när det gäller bilder på nätet finns det flera olika tillvägagångssätt. För att slippa leta reda på upphovspersonen kan man leta efter bilder med markeringen CC, som står för Creative Commons. CC är en licens som innebär att upphovspersonen tillåter andra att använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare på sitt verk – även i kommersiella sammanhang. Givetvis gäller fortfarande den ideella rättigheten och även om en bild är CC-licensierad ska upphovspersonen namnges i samband med användning av verket. Det finns olika typer av CC-licenser som du kan läsa mer om här. Det sista och kanske minst komplicerade alternativet är att använda bilder som är publicerade i en bildbank. De ekonomiska rättigheterna till bilderna ägs av bildbanken som därmed styr vem som får lov att använda sig av dem och i vilken omfattning de får lov att spridas. Vissa bildbanker är gratis, på andra kan du köpa bilder till styckpris och på vissa är det ett medlemskap som du betalar för.
Exempel på bildbanker
Tre bra bildbanker som kostar pengar:
- Shutterstock
- iStockphoto
- Adobe Stock
Tre bra bildbanker med gratis material:
- Kaboompics
- io (här är dessutom bilderna fria från Copyright och du behöver inte ange källa!)
- Unsplash
- Shutterstock
- iStockphoto
- Adobe Stock
- Kaboompics
- io (här är dessutom bilderna fria från Copyright och du behöver inte ange källa!)
- Unsplash
Relaterade inlägg
Kriskommunikation i fem steg
När en kris uppstår tvingas organisationen till kriskommunikation….
Läs helaVad är skillnaden mellan en slogan och en tagline?
I kommunikationsbranschen finns mängder av olika begrepp som…
Läs hela5 steg för framgångsrika B2B-webinars
B2B-köpare kan hitta mycket information på ditt företags…
Läs hela