Sex behov som styr vårt konsumentbeteende

17 mar, 2016

Varför lever reservoarpennan kvar trots att den är både otidsenlig och opraktisk? Varför blev Terror on Elm Street en kassasuccé när den bara syftar till att skrämma vettet ur oss? Och varför har Ecco med sådan framgång kunnat lansera moderiktiga skor? Svaret står att finna i det mänskliga psyket. Närmare bestämt i de sex olika behov som styr vårt konsumentbeteende – vare sig vi är medvetna om det eller ej.

Läs hela

En riktigt bra logotype

10 mar, 2016

En logotype är som en bra jingel. Den dröjer sig kvar i minnet och kan kännas igen med en kort anblick. En väldesignad logotype kan översättas till andra enheter som behöver färg och form, och därför kan logotypen beskrivas som den grafiska profilen i ett microformat. Den har också en stark inverkan på vilket intryck ditt företag gör: bättre logotyper inspirerar och sämre logotyper kan uppfattas som trista.

Läs hela

Apples varumärke världens högst värderade

1 mar, 2016

Att vi skulle hitta Apple högst upp på listan över världens högst värderade varumärken även 2015 kom kanske inte som någon överraskning. Men att Apples varumärke stärker sin position markant och drar ifrån både klara tvåan Google och övriga fältet med mer traditionella, etablerade varumärken, är ändå lite förvånande. Frågan är hur länge framgångssagan håller i sig? Förväntningarna på varumärkets förmåga att överraska marknaden med nya innovationer ökar för varje år.

Läs hela

Starka varumärken styr vår världsbild

29 feb, 2016

Dagens starka varumärken står ut genom att smälta in. De förändrar sig i takt med våra liv och är duktiga på att motsvara våra förväntningar i varje enskild interaktion. De är designade för att stimulera i små doser vid många tillfällen. På så vis är de med och styr vår bild av världen. Av hur vi konsumerar och upplever vår omgivning i varje enskilt ögonblick.

Läs hela

Nyfiken på co-creation?

25 feb, 2016

Buzzword eller innovativ innovationsstrategi? Co-creation bygger på att involvera ett utomstående nätverk för att generera idéer, till exempel till produktutveckling, supportlösningar eller marknadsföringskoncept. Att bjuda in medskapare boostar företagets innovativa höjd och driver fram nya perspektiv. Men åsikterna om co-creation går isär en smula. Vissa menar att co-creation är vaggan för framtidens idéer och kreativa utveckling. Andra är mer skeptiska och anser att co-creation-projekt är svårstyrda och att möjligheterna att skapa ROI är små. Men trots skepsis kan flera av världens mest välkända varumärken visa att co-creation kan integreras i innovationsstrategin. IBM har till exempel samlat över 300 000 experter till sina Innovation Jams och Apples Developer Network lockar mängder av användare att knacka ihop appar. Eller Starbucks, som med sitt digitala forum samlat in mer än 200 000 idéer från kunder. Vad krävs då för att lyckas med co-creation?

Läs hela

Kriskommunikation i fem steg

19 feb, 2016

När en kris uppstår tvingas organisationen till kriskommunikation. Det kan finnas många orsaker till krisen, men det som ofta är mest avgörande för skadan är hur organisationen kan hantera krissituationen. Opinion mot ett bolag skapas och sprids snabbt när någon oegentlighet uppdagas. Det bästa är därför att så långt som möjligt undvika krissituationer genom att kontinuerligt analysera möjliga riskområden i verksamheten – och undvika dem. Men även om ni gör det kan det ändå inträffa något som kräver kriskommunikation, och då är det viktigt att vara förberedd och ha en plan för hur ni ska agera.

Läs hela
Jenny Wendel
Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Jenny Wendel
Client Director Strategic communication