Kriskommunikation – så hanterar du media i krissituationer
23 mar, 2017Alla typer av organisationer riskerar att hamna i någon form av blåsväder, oavsett hur bra man sköter sig i det stora hela. När den kritiska journalisten ringer och ber om en kommentar är det många som helst vill stoppa huvudet i sanden. Ett sådant beteende riskerar att underminera tilliten till företaget helt och hållet. Istället bör man som företagare se möjligheterna i en nära kontakt med media. Det är trots allt en kanal som når en oerhört bred publik. God kriskommunikation i media är helt avgörande för huruvida en organisation lyckas upprätthålla, och ibland även förstärka, allmänhetens förtroende.
Hur ser framtidens marknadsorganisation ut?
23 mar, 2017Det gäller att vara snabbfotad för att hänga med i den digitala utvecklingen. Det gäller inte minst marknadsförare. En undersökning från rekryteringsföretaget Bohmans Nätverk visar tydligt hur framtidens marknadsorganisation utmanar gamla tankesätt och effektiviserar arbetsprocesser. Undersökningen baseras på djupintervjuer med 20 marknadschefer och marknadsdirektörer, samt en enkät besvarad av 157 marknadschefer.
Hur ser framtidens byrå ut?
13 mar, 2017I förra veckan var Regi och Komm på plats hos oss på Navigator för att presentera resultatet från Årets Byrå (där vi var nominerade i år igen). I konferensrummet fanns även en diger samling av byråledare från södra Sverige som alla var sugna att lyssna till resultatet. Men framför allt att få en bild av hur framtidens byrå ser ut.
Så gör du för att samarbeta med influencers
6 mar, 2017Influencers är ett av de nya modeorden inom kommunikation. Paraplybegreppet inkluderar personer som har egna digitala kanaler med många följare, från Instagramfenomen till bloggare och YouTubers. Gemensamt för de olika kategorierna är att de alla utövar stort inflytande över sina följare. Genom utvecklade redaktionella samarbeten kan just ditt varumärke nå fram till rätt målgrupp, samtidigt som du förstärker din trovärdighet och identitet.
Hur gör du ett inlägg som alla vill dela?
21 feb, 2017Plötsligt händer det. Ett inlägg på Facebook, Linkedin eller Twitter tar fart och börjar delas. Som en löpeld sveper det över världen. Är det en slump? Eller finns det en förklaring? Svaret på frågan om vad som gör att vi vill dela ett inlägg hittar vi, som så ofta, i våra hjärnors mörka skrymslen.
Opinionsbilda med sociala medier
13 feb, 2017Ett bra sätt att väcka uppmärksamhet är att ta ställning i ett aktuellt ämne. Syftet med att opinionsbilda kan vara att lyfta upp en fråga på den politiska agendan, men precis lika gärna att bygga sitt varumärke eller att skapa medvetenhet om ett problem som man har en lösning till. Tack vare sociala medier är det idag enklare än någonsin att komma i kontakt med både beslutsfattare och den breda allmänheten. Samtidigt är det viktigt att vara medveten om att olika kanaler fyller olika funktion. Genom att anpassa budskapet efter de olika medium som man använder sig av blir opinionsbildningen mer effektiv.