Kategorier
- Employer brand
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
Plötsligt händer det. Ett inlägg på Facebook, Linkedin eller Twitter tar fart och börjar delas. Som en löpeld sveper det över världen. Är det en slump? Eller finns det en förklaring? Svaret på frågan om vad som gör att vi vill dela ett inlägg hittar vi, som så ofta, i våra hjärnors mörka skrymslen.
Fyra psykologiska mekanismer
Du har precis lanserat en ny spännande produkt och tänker att alla på Facebook naturligtvis vill veta detta. Och när de inser hur bra och smart din produkt är kommer de att gilla och dela den i parti och minut. Tyvärr. Du kommer att bli besviken. För det är inte så sociala medier fungerar. Facebook, Twitter och LinkedIn är sociala arenor där vi visar upp oss. Alla våra kontakter ser vad vi gillar och vad vi delar. Därför är vi ganska restriktiva. Precis som vi inte drar på oss vilken t-shirt med tryck som helst. Det handlar trots allt om vårt personliga varumärke. Hur vi vill framstå i andras ögon. I grund och botten finns det fyra psykologiska mekanismer som styr vilka inlägg vi delar.