Kategorier
- Employer brand
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
Ett bra sätt att väcka uppmärksamhet är att ta ställning i ett aktuellt ämne. Syftet med att opinionsbilda kan vara att lyfta upp en fråga på den politiska agendan, men precis lika gärna att bygga sitt varumärke eller att skapa medvetenhet om ett problem som man har en lösning till. Tack vare sociala medier är det idag enklare än någonsin att komma i kontakt med både beslutsfattare och den breda allmänheten. Samtidigt är det viktigt att vara medveten om att olika kanaler fyller olika funktion. Genom att anpassa budskapet efter de olika medium som man använder sig av blir opinionsbildningen mer effektiv.
Facebook – den engagerande kanalen
Facebook är en bra kanal för att engagera allmänheten. De flesta har idag ett Facebook-konto som de använder mer eller mindre frekvent. Det gör att inlägg som engagerar snabbt kan få stor spridning. Från en Facebooksida kan du distribuera många sorters innehåll, allt från aktuella nyheter i din fråga till eget material. Chansen finns också att komma i kontakt med dina följare i verkligheten, genom att bjuda in till evenemang och aktiviteter som seminarier eller manifestationer. På Facebook funkar det bra att skapa eget innehåll eller att dela sådant som finns på din hemsida eller blogg. Det driver också trafik till din egen webbplats. En annan strategi är att dela nyhetsartiklar eller annat aktuellt material och kommentera innehållet. Det viktigaste är att ditt budskap och din syn på frågan förmedlas. Grundbulten för att lyckas är att din fråga väcker känslor hos följarna – och därmed också engagemang! Ta gärna hjälp av personer som drabbats negativt av din sakfråga. Det skapar en tydlig verklighetsförankring som skapar både känslor och igenkänning.