Så förbereder du ditt PR-arbete
23 aug, 2017Alla organisationer borde arbeta med PR på ett eller annat sätt, men det är inte alla som är medvetna om det. PR bygger både varumärken och driver försäljning. Men framför allt så placerar det företag och organisationer i människors minnen. För den som är i startgroparna med sitt PR-arbete finns det en hel del att göra. Det krävs research och utvärdering av både den egna positionen och prestationen och konkurrenternas. Dessa förberedelser kan delas upp i en strategisk och en praktisk del, där den strategiska lägger grunden för utformningen av den praktiska. I veckans blogginlägg har vi tagit fram en checklista till er som ska påbörja ert PR-arbete.
6 tips för dina Frågor och svar-sidor
17 aug, 2017Frågor och svar-sidor, FAQ på engelska, är sällan webbplatsens mest prioriterade avdelning. Många tycker inte att de fyller någon större funktion eller att de inte hört hemma på moderna webbplatser. Men många webbplatser skulle må bra av att strukturera upp delar av sin information med hjälp av FAQ-sidor. Ofta har besökarna liknande typer av frågor. Hittar de inte vad de söker kommer de förmodligen att kontakta företaget, eller det sämre alternativet: lämna sidan och leta vidare på annat håll.
5 misstag att undvika när du skriver pressmeddelande
8 aug, 2017När det händer något nytt och spännande i företaget är det både viktigt och roligt att berätta det för omvärlden! För att få utrymme i media och därmed nå en stor grupp människor brukar det ofta vara bra att använda sig av ett pressmeddelande. Ett pressmeddelande är, för den mindre insatte, en slags färdig nyhetsartikel som skickas till nyhetsredaktioner för publicering. Ett lyckat pressmeddelande handlar om något som väcker intresse och nyfikenhet hos läsaren, oavsett om hen tillhör allmänheten eller en smalare grupp. Men det finns vissa fallgropar som kan hindra även den mest intressanta nyhet från att väcka uppmärksamhet. Här berättar vi hur du kan ta dig förbi dem och nå större framgång med ditt pressmeddelande.
Hur ta fram ett tillförlitligt PR-värde?
28 jun, 2017Det är en gammal sanning att det som mäts också blir prioriterat. Oavsett om det är sant eller inte så är det viktigt för alla att visa på värdet av sitt arbete. Det finns ett behov av att räkna fram ett ROI, return on investment, för att avgöra om den satsning man gjort varit lönsam och om man ska fortsätta med den. PR-branschen har alltid brottats med den problematiken. Hur utvärderar man egentligen en PR-insats och vad är ett PR-värde?
Annorlunda sätt att skapa ny webbplats
12 jun, 2017Den senaste tiden har vi på Navigator varit med och lanserat en ny webbplats varannan vecka. I vissa fall är det enklare hemsidor för medelstora företag i wordpress, i andra fall är det komplexa lösningar för globala koncerner i allt från Drupal till Sitecore. Allt fler företag inom B2B, har insett fördelarna med vårt sätt att tänka kring webbplatsen och den digitala kontexten. Men vad är det egentligen som är annorlunda med vårt sätt att skapa ny webbplats jämfört med andras?
Så tar du content marketing för B2B till nästa nivå
30 maj, 2017Enligt en undersökning från the Content Marketing Institute använder sig 89 procent av de amerikanska företagen inom B2B av content marketing.