Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Digitaliseringen framställs ofta som en större utmaning för business to business än för business to consumer. Konsumentkommunikationen kan tyckas ha bättre förutsättningar för att digitaliseras: den är mer snabbfotad, konceptbaserad och personlig än digital b2b-marknadsföring. Det stämmer till viss del, exempelvis är e-handel mycket vanligare bland konsumentvaror än varor till företag, trots att handel mellan företag har en större omsättning än konsumentvaror.
Digital b2b-marknadsföring = digital b2c-marknadsföring?
Det sägs ibland att en b2b-publik och en b2c-publik inte längre skiljer sig åt. Deras digitala beteende liknar varandra och uppdelningen är därför inte längre relevant. Det stämmer också till viss del, även b2b-köpare vill underhållas och inspireras. Men köpprocessen ser annorlunda mellan kundgrupperna. B2b-köp kräver mer kunskap, större tillit, personlig kontakt och ofta en längre tids bearbetning. Varumärket stärks av att företaget är kunskapsledande snarare än identitetsskapande. En effektiv strategi för digital b2b-marknadsföring handlar om att positionera företaget som thought leader. Kunskapsledande företag placerar sig i mottagarens top of mind i särskilda frågor. De uppfattas som en auktoritet och kan definiera trender inom branschen. Dessa säljargument är specifika för b2b och har inte samma vikt inom b2c. Vad innebär det för b2b-företags digitala kommunikation?