Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Smarta prylar har varit på allas läppar den senaste tiden. Mest i fokus är idag ett antal smarta klockor från olika tillverkare, men även prylar som Google Glass har fått mycket uppmärksamhet. Men vad består hypen i, och vad är nyttan för den vanlige användaren? Låt oss ta pulsen på de smarta prylar vi kallar wearables.
Smarta prylar här för att stanna
Med wearables menas ofta ett alldagligt föremål som fått inbyggd datorkraft. Det kan vara en klocka som används för att ge träningsråd, eller ett par glasögon som kan filma eller ge vägvisningar. Detta ställer krav på minimalism, hela tanken med smarta prylar är att de inte ska märkas mer än när du behöver dem. Av naturliga skäl har de därför begränsad processorkraft och är istället beroende av att vara trådlöst kopplade till en smartphone. De agerar så att säga fönster åt en ännu smartare enhet.
Smarta prylar här för att stanna
Med wearables menas ofta ett alldagligt föremål som fått inbyggd datorkraft. Det kan vara en klocka som används för att ge träningsråd, eller ett par glasögon som kan filma eller ge vägvisningar. Detta ställer krav på minimalism, hela tanken med smarta prylar är att de inte ska märkas mer än när du behöver dem. Av naturliga skäl har de därför begränsad processorkraft och är istället beroende av att vara trådlöst kopplade till en smartphone. De agerar så att säga fönster åt en ännu smartare enhet.
Förenkla användarupplevelsen
Gemensamt för de smarta prylarna är att de syftar till att förenkla användarupplevelsen. Idag måste du ta fram din smartphone ur fickan, men med en smart pryl som du bär direkt på kroppen kan du utföra diverse uppgifter helt hands-free. Är detta då nödvändigt, kan man fråga sig? Ett par av dagens Google Glass är troligen för tekniska för att attrahera de breda massorna, men när tekniken efterhand förfinas kommer wearables definitivt att ha sin plats.
Potential för nischad användning
När vi undersöker professionella användningsområden för wearables börjar det bli verkligt intressant. Facebook köpte exempelvis nyligen upp Oculus VR som tillverkar de cyklopliknande glasögonen Oculus Rift. Idag kan dessa användas för att förhöja upplevelsen av ett datorspel genom att låta användaren röra sig i en tredimensionell värld. Facebook såg dock troligen helt andra motiv än datorspel när de investerade sina 2 miljarder dollar.
Verklighetslik upplevelse
Några tänkbara kommersiella användningsområden för Oculus Rift skulle kunna vara virtuella läkarbesök, inom undervisning eller för att uppleva ett event. Tekniken är både tidseffektiv och kostnadsbesparande när användaren kan få en liveliknande upplevelse hemma i vardagsrummet, bara genom att sätta på sig ett par Oculus Rift.
Personligt anpassad verklighet
De som sett filmen Minority Report minns säkert de digitala och personligt anpassade “annonstavlor” som kantade Tom Cruise väg genom staden. Inom marknadsföring är smarta prylar lockande, då de kan innebära ökade möjligheter att personifiera budskap till olika användare. Genom att du identifierar dig genom en smart pryl kan du få personligt anpassade produkterbjudanden i butiker, eller förslag på böcker när du besöker biblioteket. Smarta prylar låter som en dröm för marknadsförarna, men frågan är inte om det är användarna som har mest att vinna på en förstärkt eller anpassad verklighet.
Fördelar och nackdelar
Finns det då inga nackdelar med tekniken? Kritiker menar att vi nu ger upp ännu en del av vår personliga integritet, när vi går omkring ständigt uppkopplade och levererar ännu mer data om oss själva. Frågan är dock om detta kommer att vara ett problem, eller helt enkelt en nödvändig del för att få en värld som anpassar sig till dig, istället för tvärtom.
Potential för nischad användning
När vi undersöker professionella användningsområden för wearables börjar det bli verkligt intressant. Facebook köpte exempelvis nyligen upp Oculus VR som tillverkar de cyklopliknande glasögonen Oculus Rift. Idag kan dessa användas för att förhöja upplevelsen av ett datorspel genom att låta användaren röra sig i en tredimensionell värld. Facebook såg dock troligen helt andra motiv än datorspel när de investerade sina 2 miljarder dollar.
Verklighetslik upplevelse
Några tänkbara kommersiella användningsområden för Oculus Rift skulle kunna vara virtuella läkarbesök, inom undervisning eller för att uppleva ett event. Tekniken är både tidseffektiv och kostnadsbesparande när användaren kan få en liveliknande upplevelse hemma i vardagsrummet, bara genom att sätta på sig ett par Oculus Rift.
Personligt anpassad verklighet
De som sett filmen Minority Report minns säkert de digitala och personligt anpassade “annonstavlor” som kantade Tom Cruise väg genom staden. Inom marknadsföring är smarta prylar lockande, då de kan innebära ökade möjligheter att personifiera budskap till olika användare. Genom att du identifierar dig genom en smart pryl kan du få personligt anpassade produkterbjudanden i butiker, eller förslag på böcker när du besöker biblioteket. Smarta prylar låter som en dröm för marknadsförarna, men frågan är inte om det är användarna som har mest att vinna på en förstärkt eller anpassad verklighet.
Fördelar och nackdelar
Finns det då inga nackdelar med tekniken? Kritiker menar att vi nu ger upp ännu en del av vår personliga integritet, när vi går omkring ständigt uppkopplade och levererar ännu mer data om oss själva. Frågan är dock om detta kommer att vara ett problem, eller helt enkelt en nödvändig del för att få en värld som anpassar sig till dig, istället för tvärtom.
Personligt anpassad verklighet
De som sett filmen Minority Report minns säkert de digitala och personligt anpassade “annonstavlor” som kantade Tom Cruise väg genom staden. Inom marknadsföring är smarta prylar lockande, då de kan innebära ökade möjligheter att personifiera budskap till olika användare. Genom att du identifierar dig genom en smart pryl kan du få personligt anpassade produkterbjudanden i butiker, eller förslag på böcker när du besöker biblioteket. Smarta prylar låter som en dröm för marknadsförarna, men frågan är inte om det är användarna som har mest att vinna på en förstärkt eller anpassad verklighet.
Fördelar och nackdelar
Finns det då inga nackdelar med tekniken? Kritiker menar att vi nu ger upp ännu en del av vår personliga integritet, när vi går omkring ständigt uppkopplade och levererar ännu mer data om oss själva. Frågan är dock om detta kommer att vara ett problem, eller helt enkelt en nödvändig del för att få en värld som anpassar sig till dig, istället för tvärtom.
Relaterade inlägg
Gör en tydlig kanalstrategi och konkurrentanalys
För att skapa en hållbar och lönsam digital…
Läs hela