Kategorier
- Hållbarhetskommunikation
- HubSpot
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Det pratas vitt och brett om wearables som det nya stora inom teknik. Och vi har alla sett, eller kanske rentav själva köpt, en Apple Watch eller ett Fitbit träningsarmband. Men även om dessa produkter är två bra exempel på vad wearables handlar om så är vi fortfarande bara i början av utvecklingen. 2016 blir året då wearables tar steget fullt ut från kul accessoarer till riktiga nyttoprylar.
Vad är egentligen wearables?
En del av förklaringen ligger i namnet - wearables är tekniska prylar som du bär på dig. Men det är bara halva sanningen. Ett par snygga hörlurar, eller en digitalklocka, faller inte per automatik i kategorin wearables. För detta krävs det ett par saker till. Wearables har sensorer som kan mäta kroppsdata, de kan kopplas ihop med en smartphone och de har internetanslutning. Fram till nu har wearables ofta burits runt handleden, som en klocka eller ett träningsarmband. Men redan idag finns det exempel på nya utföranden som ringar, glasögon och kläder. Framöver är det endast fantasin som sätter gränser för vilka produkter vi kan se.
Vad är egentligen wearables?
En del av förklaringen ligger i namnet - wearables är tekniska prylar som du bär på dig. Men det är bara halva sanningen. Ett par snygga hörlurar, eller en digitalklocka, faller inte per automatik i kategorin wearables. För detta krävs det ett par saker till. Wearables har sensorer som kan mäta kroppsdata, de kan kopplas ihop med en smartphone och de har internetanslutning. Fram till nu har wearables ofta burits runt handleden, som en klocka eller ett träningsarmband. Men redan idag finns det exempel på nya utföranden som ringar, glasögon och kläder. Framöver är det endast fantasin som sätter gränser för vilka produkter vi kan se.
Nyttan med wearables
Ett träningsarmband mäter bland annat hur många steg du tar, din puls och andra träningsrelaterade kroppsdata. Detta kan hjälpa dig att få bättre kontroll över hur din kropp reagerar på träningen, och hur du ska förbättra dig. Många vanliga smartwatches har liknande funktioner, men kan dessutom ta emot aviseringar från din smartphone och styra samtal. Sanningen att säga har dock många som hittills köpt en smartwatch blivit besvikna då den oftast bara blir en extra skärm till mobilen.
Mer specialiserade framöver
I en mycket snar framtid spår experterna att wearables kommer att bli mer specialiserade, vilket även kommer att öka nyttan med dem. Specialdesignade prylar och appar som ger mer och djupare data för till exempel cyklister, simmare eller en viss yrkeskategori kan ge wearables det stora genombrottet. Även inom medicin finns en stor potential, till exempel med avancerad övervakning av hjärtrytm hos patienter som tidigare har haft en hjärtinfarkt.
Trender 2016
Konkurrensen inom wearables ökar starkt, när allt fler tillverkare ger sig in i leken. Det innebär att vi både kommer att se lägre priser på vissa produkter, men även att företag differentierar sig genom att alliera sig med kända design- eller modeföretag. Under senaste US Open presenterade Ralph Laurent sin PoloTech Shirt - en “smart“ träningströja som samlar in kroppsdata som hjärtslag, rörelseintensitet och stressnivåer. Förmågan att även kunna mäta känslor visar att tekniken har mognat. En annan trend är företag som erbjuder sina anställda förmåner om de deltar i “employer wellness-program”. Genom att ge sina anställda wearables för att påverka deras hälsa hoppas man kunna förbättra sjukskrivningstal och allmänt välmående. I slutänden kan detta ge både kostnadsbesparingar för företaget och samhället, och samtidigt hälsovinster för den enskilde individen.
Virtual reality
Avslutningsvis ingen trendno-useing utan att nämna Virtual Reality. Tekniken har funnits ett tag, men 2016 blir året då den får ett bredare genomslag, med spelbranschen som motor. Oculus Rift har länge varit tongivande i segmentet, men fler tillverkare står på led för att lansera glasögon och hjälmar som förhöjer upplevelsen genom att förflytta spelaren in i en “förstärkt verklighet”. Gissningsvis står både handeln och underhållningsindustrin i startgroparna och förbereder sig för att erbjuda kunderna virtuella, personligt anpassade upplevelser.
Mer specialiserade framöver
I en mycket snar framtid spår experterna att wearables kommer att bli mer specialiserade, vilket även kommer att öka nyttan med dem. Specialdesignade prylar och appar som ger mer och djupare data för till exempel cyklister, simmare eller en viss yrkeskategori kan ge wearables det stora genombrottet. Även inom medicin finns en stor potential, till exempel med avancerad övervakning av hjärtrytm hos patienter som tidigare har haft en hjärtinfarkt.
Trender 2016
Konkurrensen inom wearables ökar starkt, när allt fler tillverkare ger sig in i leken. Det innebär att vi både kommer att se lägre priser på vissa produkter, men även att företag differentierar sig genom att alliera sig med kända design- eller modeföretag. Under senaste US Open presenterade Ralph Laurent sin PoloTech Shirt - en “smart“ träningströja som samlar in kroppsdata som hjärtslag, rörelseintensitet och stressnivåer. Förmågan att även kunna mäta känslor visar att tekniken har mognat. En annan trend är företag som erbjuder sina anställda förmåner om de deltar i “employer wellness-program”. Genom att ge sina anställda wearables för att påverka deras hälsa hoppas man kunna förbättra sjukskrivningstal och allmänt välmående. I slutänden kan detta ge både kostnadsbesparingar för företaget och samhället, och samtidigt hälsovinster för den enskilde individen.
Virtual reality
Avslutningsvis ingen trendno-useing utan att nämna Virtual Reality. Tekniken har funnits ett tag, men 2016 blir året då den får ett bredare genomslag, med spelbranschen som motor. Oculus Rift har länge varit tongivande i segmentet, men fler tillverkare står på led för att lansera glasögon och hjälmar som förhöjer upplevelsen genom att förflytta spelaren in i en “förstärkt verklighet”. Gissningsvis står både handeln och underhållningsindustrin i startgroparna och förbereder sig för att erbjuda kunderna virtuella, personligt anpassade upplevelser.
Virtual reality Avslutningsvis ingen trendno-useing utan att nämna Virtual Reality. Tekniken har funnits ett tag, men 2016 blir året då den får ett bredare genomslag, med spelbranschen som motor. Oculus Rift har länge varit tongivande i segmentet, men fler tillverkare står på led för att lansera glasögon och hjälmar som förhöjer upplevelsen genom att förflytta spelaren in i en “förstärkt verklighet”. Gissningsvis står både handeln och underhållningsindustrin i startgroparna och förbereder sig för att erbjuda kunderna virtuella, personligt anpassade upplevelser.
Relaterade inlägg
Innehållsmarknadsföring: fokus på 3 innehållstyper
En bra digital närvaro bygger på ett kvalitativt…
Läs helaIntegrerad kommunikation gör varumärket tydligare
Dagens köpare, både privat och professionellt, är mycket…
Läs hela