När varumärken blir medieföretag
29 apr, 2018Skomakare, bliv vid din läst. Ett gammalt talesätt som för företag innebär att man ska fokusera på kärnverksamheten. Men allt förändras, och i tidens anda har många av våra mest kända varumärken också har gått och blivit medieföretag. Det vill säga, företag med egna kanaler som producerar sitt eget innehåll. Som berättar storyn på sitt eget sätt. Hur gick det till?
Är bounce rate alltid relevant?
19 apr, 2018Bounce rate är ett begrepp inom webbanalys som det är lätt att ha en förutfattad mening om. Det kan kännas givet att den ska vara så låg som möjligt och att en hög bounce rate då är ett solklart symtom på att något är fel med sidan. Men är det verkligen så självklart? Är det ens alltid relevant att titta på bounce rate?
Google My Business hjälper dig attrahera nya kunder
13 apr, 2018Syns ditt företag när personer som befinner sig i närheten söker efter relaterade ämnen på Google? Om svaret är nej så är det dags att ändra på det! Oavsett vilken bransch du är verksam inom, så utgör Google Sök och Maps de vanligaste sätten för både nya och befintliga kunder att komma i kontakt med ditt företag. Ett enkelt sätt att hålla din information uppdaterad är att skapa en sida i Google My Business. Verktyget hette tidigare Google Places och levererar information utifrån din geografiska plats. Praktiska uppgifter som telefonnummer, adress och öppettider visas direkt i sökresultatet, vilket gör Google My Business till ett bra komplement till din befintliga webbplats.
Äkta dialog med konversationsmarknadsföring
23 mar, 2018Långt före att konversationsmarknadsföring myntades som metod praktiserade människor just detta. Pratade med varandra öga mot öga för att skapa relationer. Det var helt enkelt så man bedrev försäljning innan möjligheterna till masskommunikation var etablerade. Med framväxten av trycksaker, etermedia och internet har företagen mer och mer distanserat sig från sina kunder, och det personliga samtalet är idag långt ifrån självklart.
7 steg för att skapa en persona
14 mar, 2018En persona är en fiktiv karaktär som beskriver behov, mål, attityder och beteendemönster för ett segment av din målgrupp. Det är ett verktyg som används för att ge en tydligare bild av vilka som besöker din webbplats eller använder dina tjänster, vad de förväntar sig få hjälp med eller hitta svar på. De insikter du får när du skapat dina personas hjälper dig att fatta bättre beslut och kommunicera vassare.
Så gör du en riktigt bra content marketing-strategi
2 mar, 2018Sociala medier svämmar idag över av både fantastiskt och mindre bra innehåll. Konsekvensen är mättade användare utan vare sig tid eller engagemang över. Därmed blir det allt svårare för kommunikatörer att nå genom bruset. Det är inte längre mängden innehåll som räknas utan hur intressant, lärorikt och fascinerande det är för mottagaren. Vi måste därför lära oss att värdera och våga välja bort aktiviteter och kanaler om vi vill bli uppfattade som relevanta. Men hur blir man relevant egentligen? Genom att arbeta med content marketing. Och för att lyckas behöver du en strategi.