7 steg för att skapa en persona

14 mar, 2018

En persona är en fiktiv karaktär som beskriver behov, mål, attityder och beteendemönster för ett segment av din målgrupp. Det är ett verktyg som används för att ge en tydligare bild av vilka som besöker din webbplats eller använder dina tjänster, vad de förväntar sig få hjälp med eller hitta svar på. De insikter du får när du skapat dina personas hjälper dig att fatta bättre beslut och kommunicera vassare.

Läs hela

Så gör du en riktigt bra content marketing-strategi

2 mar, 2018

Sociala medier svämmar idag över av både fantastiskt och mindre bra innehåll. Konsekvensen är mättade användare utan vare sig tid eller engagemang över. Därmed blir det allt svårare för kommunikatörer att nå genom bruset. Det är inte längre mängden innehåll som räknas utan hur intressant, lärorikt och fascinerande det är för mottagaren. Vi måste därför lära oss att värdera och våga välja bort aktiviteter och kanaler om vi vill bli uppfattade som relevanta. Men hur blir man relevant egentligen? Genom att arbeta med content marketing. Och för att lyckas behöver du en strategi.

Läs hela

Mobile-first index blir avgörande för SEO

15 feb, 2018

Vi har tidigare skrivit om Google rankbrain och det arbete som krävs för att få goda resultat i organiska sökningar. Och trots att Google är hemlighetsfulla kring de algoritmer som värderar sökresultaten, går det att läsa ut vissa trender. En tydlig trend är användbarhet. Det syns bland annat i att Google rullar ut mobile-first index.

Läs hela

SEO för B2B, del 3: HTML

8 feb, 2018

Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur det fungerar inom konsumentvärlden. Det handlar mindre om volym och mer om relevans. Det viktigaste är inte hur många som söker på ett visst ord eller viss fras. Det viktigaste är att rätt person hittar just dig och din sida. Därför brukar vi tala om kvalitativ SEO när det gäller B2B. Men hur gör du då för att tänka kvalitativ SEO?

Läs hela

Femvertising – bra eller dåligt?

23 jan, 2018

Ska företag ligga i framkant när det gäller att förändra attityder och motverka fördomar? Eller är uppdraget att sälja produkter det viktigaste? Stereotyperna som dominerar reklamen har lett till att vissa företag aktivt tar ställning och gör normbrytande reklam. Begreppet femvertising handlar om att slå mynt av den feministiska rörelsen och skapa reklamkampanjer som aktivt bejakar kvinnor. Ärlig feminism eller sunkig kapitalism? Tja, kanske lite av båda.

Läs hela

3 fördelar med att anlita en copywriter

16 jan, 2018

Idag produceras det mer text än någonsin. Alla kan skriva. Och skriven text är fortfarande det mest överlägsna sättet att förmedla information till ett stort antal människor. Fördelarna ligger i enkelheten och kostnadseffektiviteten i att producera text. Men det paradoxala är att i enkelheten ligger också svårigheten. Även om alla kan skriva är det inte alla som har erfarenheten, språkkänslan och tiden för att skapa texter som uppmärksammas, förmedlar relevanta budskap och engagerar mottagaren. Då kan det vara läge att anlita en copywriter, en person som har som huvuduppgift att producera effektiva texter i kommersiellt syfte. Nedan kan du läsa om tre egenskaper hos en copywriter som kan lyfta ditt företags kommunikation till nya nivåer.

Läs hela
Jenny Wendel
Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Jenny Wendel
Client Director Strategic communication