Wettex, keso och tops – när varumärken blir vardagsord

19 maj, 2018

Visst känns det fantastiskt att vara först med en riktigt bra produkt? Du får patent på den snygga designen och registrerar det smarta namnet. Snart är ditt varumärke på allas läppar och alla vill ha just din produkt! Så småningom dyker det upp en och annan liknande produkt. Men som tur är använder kunderna sig av ditt produktnamn, oavsett vilket varumärke som tillverkat produkten de köper. Dessvärre finns det en risk att du nu har fallit offer för din egen framgång. Den dagen som patentet eller varumärkesskyddet löper ut kanske det inte går att förnya, eftersom namnet blivit en generisk term, ett vardagsord som används av allmänheten.

Läs hela

Hur ser framtidens byrå ut?

9 maj, 2018

En av förra årets viktigaste undersökningar kring vår bransch gjordes av rekryteringsföretaget Bohmans Nätverk då de gick på djupet med hur framtidens marknadsorganisation kommer att se ut. I år följer de upp med ännu en skarp och insiktsfull analys kring framtidens byrå och hur den digitala omställningen förändrar samspelet mellan kund och byrå, och hur en byrå bör vara sammansatt för att bli framgångsrik. Här kommer en sammanfattning av insikterna.

Läs hela

När varumärken blir medieföretag

29 apr, 2018

Skomakare, bliv vid din läst. Ett gammalt talesätt som för företag innebär att man ska fokusera på kärnverksamheten. Men allt förändras, och i tidens anda har många av våra mest kända varumärken också har gått och blivit medieföretag. Det vill säga, företag med egna kanaler som producerar sitt eget innehåll. Som berättar storyn på sitt eget sätt. Hur gick det till?

Läs hela

Är bounce rate alltid relevant?

19 apr, 2018

Bounce rate är ett begrepp inom webbanalys som det är lätt att ha en förutfattad mening om. Det kan kännas givet att den ska vara så låg som möjligt och att en hög bounce rate då är ett solklart symtom på att något är fel med sidan. Men är det verkligen så självklart? Är det ens alltid relevant att titta på bounce rate?

Läs hela

Google My Business hjälper dig attrahera nya kunder

13 apr, 2018

Syns ditt företag när personer som befinner sig i närheten söker efter relaterade ämnen på Google? Om svaret är nej så är det dags att ändra på det! Oavsett vilken bransch du är verksam inom, så utgör Google Sök och Maps de vanligaste sätten för både nya och befintliga kunder att komma i kontakt med ditt företag. Ett enkelt sätt att hålla din information uppdaterad är att skapa en sida i Google My Business. Verktyget hette tidigare Google Places och levererar information utifrån din geografiska plats. Praktiska uppgifter som telefonnummer, adress och öppettider visas direkt i sökresultatet, vilket gör Google My Business till ett bra komplement till din befintliga webbplats.

Läs hela

Äkta dialog med konversationsmarknadsföring

23 mar, 2018

Långt före att konversationsmarknadsföring myntades som metod praktiserade människor just detta. Pratade med varandra öga mot öga för att skapa relationer. Det var helt enkelt så man bedrev försäljning innan möjligheterna till masskommunikation var etablerade. Med framväxten av trycksaker, etermedia och internet har företagen mer och mer distanserat sig från sina kunder, och det personliga samtalet är idag långt ifrån självklart.

Läs hela
Jenny Wendel
Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Jenny Wendel
Client Director Strategic communication