Kategorier
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
Skomakare, bliv vid din läst. Ett gammalt talesätt som för företag innebär att man ska fokusera på kärnverksamheten. Men allt förändras, och i tidens anda har många av våra mest kända varumärken också har gått och blivit medieföretag. Det vill säga, företag med egna kanaler som producerar sitt eget innehåll. Som berättar storyn på sitt eget sätt. Hur gick det till?
Varför agera medieföretag?
Den som för tio år sedan uppmanade en biltillverkare eller ett mejeri att starta en podcast eller en YouTube-kanal riskerade att mötas av höjda ögonbryn från styrelserummet. Varför i hela världen skulle man lägga tid och resurser på att producera program? Ändå återfinner man idag både Volvo Cars och Skånemejerier på Chimney YouTop 100 som mäter företagens aktivitet på YouTube. Förklaringen ligger i den långvariga trenden där bra innehåll belönas, och där traditionell annonsering och reklam dissas. Alla vill ta del av bra content, ingen vill matas med säljbudskap. Detta har många företag insett och väljer därför att investera stort i produktion av högkvalitativt innehåll, i exempelvis den egna bloggen, i podcasts eller på YouTube. Storytelling i olika former, som har det gemensamma syftet att skapa relationer och bygga varumärke.