Bloggen om kommunikation

Därför behöver ditt varumärke ett syfte

30 Nov, 2021

För det mesta vi gör i livet behövs ett syfte. Ett mål, en väg och en tydlig riktning mot vart vi ska och vilka vi är. Företagsvärlden är inget undantag och ett välarbetat syfte kan…

Läs hela blogginlägget

Svenskarna och internet 2021 – insikter för B2B

22 Nov, 2021

Nyligen släpptes rapporten Svenskarna och internet 2021. Rapporten tas årligen fram av Svenska Internetstiftelsen och presenterar aktuell statistik om svenska folkets digitala vanor och beteenden på internet. I undersökningen finns mycket intressant information att hämta,…

Läs hela blogginlägget

Behöver B2B-företag marknadsföra sig?

27 Sep, 2021

Dyrt. Svårt att mäta. Behöver prioritera annat. Invändningarna mot att investera i marknadsföring är tyvärr fortfarande många i en lång rad B2B-företag. Men är det egentligen dyrt eller är det dyrare att låta bli? Går…

Läs hela blogginlägget

Vilka kanaler ska du använda för inbound marketing?

17 Sep, 2021

Med rätt strategi blir din inbound marketing snabbt ett ekosystem för all din digitala kommunikation. Alla kanaler hänger ihop och gör din webbplats till din bästa säljare genom att driva trafik och skapa konverteringar. I…

Läs hela blogginlägget

Fyra viktiga digitala trender 2022

9 Sep, 2021

Pandemi och social distansering drivit på den digitala transformationen. Både privat och i arbetslivet har det blivit norm att göra det mesta digitalt, en vana som består nu när vi återanvänder till våra arbetsskrivbord och…

Läs hela blogginlägget

Vilket är bästa verktyget för inbound marketing?

17 Jun, 2021

De flesta mjukvaror för inbound marketing och marketing automation är utvecklade för att hantera leads och kampanjer. Men att välja rätt plattform, system eller verktyg är inte lätt. Det finns en uppsjö därute som alla…

Läs hela blogginlägget

Så gör du för att komma igång med inbound marketing

29 Apr, 2021

Att komma igång med inbound marketing är oftast inte så svårt som du tror. Och troligtvis genomför du redan idag en hel del aktiviteter som faller under begreppet inbound marketing. Det viktigaste är att du…

Läs hela blogginlägget

Så lyckas du med inbound marketing

9 Mar, 2021

Inbound marketing är en marknadsföringsstrategi som kräver förarbete och kontinuerlig uppföljning för att lyckas. Genom att ta ett strategiskt grepp från första början blir det enklare för hela organisationen att strukturera arbetet, fördela era resurser…

Läs hela blogginlägget

Vad är inbound marketing och hur funkar det?

22 Feb, 2021

Allt fler företag får upp ögonen för de positiva effekterna med att använda inbound marketing som modell för sin kommunikation. Inbound marketing är nära knutet till den digitala kundresan och gör det möjligt att på…

Läs hela blogginlägget

Sveriges Bästa Branschblogg 2021

4 Feb, 2021

Varje år utser vi på Navigator den bästa bloggen inom ett antal branscher. Juryn består av byråns digitala strateger och copywriters, med lång erfarenhet och kunskap om vad som krävs för att skapa en riktigt…

Läs hela blogginlägget

Tydliggör din affärsmodell med Business Model Canvas

30 Nov, 2020

I vår snabbt föränderliga värld har det blivit både vanligt och viktigt att ständigt utmana sin affärsmodell för att antingen utnyttja eller motverka disruptiva krafter. Det finns många effektiva modeller att använda som stöd, modeller…

Läs hela blogginlägget

Anordna webinar – så gör du för att lyckas

24 Nov, 2020

I dessa digitala tider satsar allt fler företag på att anordna webinars. Men hur gör du egentligen för att skapa ett intressant och relevant webinar som genererar de leads du vill ha? Och hur ser…

Läs hela blogginlägget

Vilken personlighet har ditt varumärke?

23 Oct, 2020

Varumärken som känns mänskliga skapar emotionella relationer som bygger lojalitet bortom rationella argument. Deras målgrupp börjar identifiera sig med varumärket och blir återkommande kunder som gärna rekommenderar dess produkter och tjänster. Dessutom har kunderna ofta…

Läs hela blogginlägget

Positionering – en viktig del av varumärkesstrategin

16 Oct, 2020

Ett lyckat positioneringsarbete särskiljer dig från konkurrenterna, låter dig ta mer betalt för dina produkter eller tjänster, och får dina kunder att känna en lojalitet utöver det vanliga till ditt varumärke. Det handlar inte nödvändigtvis…

Läs hela blogginlägget

Så påverkar digitaliseringen företagens marknadsavdelningar

15 Sep, 2020

80 procent av Sveriges företag har digitaliseringen framför sig. Det är en av de mer utmanande slutsatserna i Bohmans Nätverks nya rapport ”Människa möter maskin: Så påverkar digitalisering företagens marknads- & kommunikationsavdelningar”. Att ta till…

Läs hela blogginlägget

Hitta rätt tonalitet till ditt varumärke

18 Aug, 2020

Tänk på ditt varumärke som en egen person. Hur skulle varumärket låta om du pratade med det? Vilket tonfall har rösten? Och vilka ord använder den? Med rätt tonalitet är det enklare att skapa riktigt…

Läs hela blogginlägget

Vad innebär ESEF för din nästa årsredovisning?

13 Aug, 2020

Nu finns det en ny EU-anpassad regel om elektronisk rapportering för svenska börsnoterade bolag. Istället för en PDF ska bolagen nu skicka in årsredovisningen i XHTML-format tillsammans med bolagets XBRL-taxonomi till Finansinspektionen. Låter det krångligt?…

Läs hela blogginlägget

5 principer för tillväxt inom B2B

30 Jun, 2020

Varumärkesbyggande eller säljdrivande kommunikation – vad är det egentligen som skapar tillväxt? Vi hör ofta företag som ifrågasätter värdet av att investera i varumärkesbyggande kommunikation. Många prioriterar säljdrivande aktiviteter som genererar kortsiktiga leads och snabba…

Läs hela blogginlägget

Vad är skillnaden mellan ett varumärkes identitet och image?

28 Apr, 2020

Skillnaden mellan ett varumärkes identitet och image är enkelt uttryckt graden av kontroll. Ett företag kan i detalj mejsla ut hur varumärkets identitet ska framträda, ner till minsta pixel. Men när identiteten möter mottagaren, skapar…

Läs hela blogginlägget

SEO för B2B – så funkar det

20 Apr, 2020

Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur det fungerar inom konsumentvärlden. Det handlar mindre om volym och mer om relevans. Det viktigaste är inte hur många som söker på ett visst ord eller viss…

Läs hela blogginlägget

Varför är det viktigt att definiera varumärkets syfte?

14 Apr, 2020

Har du någon gång frågat dig själv varför ditt företag finns till, utöver att generera intäkter? Det är inte alltid lätt att hitta mening i allt vi gör, men det finns många fördelar med att…

Läs hela blogginlägget

SEO 2020: Din optimala guide för att synas

3 Mar, 2020

Syns du inte, finns du inte brukar det heta. Men vi vågar påstå att syns du inte på Google, finns du inte. SEO är ett heltidsjobb. För att underlätta för dig som inte har det…

Läs hela blogginlägget

Sveriges Bästa Branschblogg 2020

6 Feb, 2020

Varje år utser vi på Navigator den bästa bloggen inom ett antal branscher. Juryn består av byråns digitala strateger och copywriters, med lång erfarenhet och kunskap om vad som krävs för att skapa en riktigt…

Läs hela blogginlägget

Vuxenlärande – en nyckel till framgångsrik förändring

9 Jan, 2020

Att få till stånd en bred och varaktig förändring i en organisation är betydligt lättare sagt än gjort. Vanor ligger djupt i oss och mycket sitter i väggarna. Hur får man människor att ta till…

Läs hela blogginlägget

Så lyckas du med smarta mål

3 Dec, 2019

Att sätta mål kan låta enkelt, men det är ofta lättare sagt än gjort. Det gäller att välja ett mål som är nog högt, men samtidigt realistiskt. Vad som uppfyller detta kan vara svårt att…

Läs hela blogginlägget

Vad krävs för en lyckad positionering?

20 Sep, 2019

Antalet produkter och varumärken på marknaden har fullkomligt exploderat de senaste åren. En tydlig och genomtänkt positionering är idag helt avgörande för att man ska hamna top-of-mind med sitt varumärke.

Läs hela blogginlägget

Får man börja en mening med ”och”?

11 Mar, 2019

Med viss regelbundenhet får jag korrektur på texter jag skrivit där någon påpekar att man inte får börja en mening med ”och”. Jag har inte kunnat hitta någon gemensam nämnare för dessa personer de är…

Läs hela blogginlägget

Vilket syfte driver ditt varumärke?

31 Jan, 2019

Att vision och mission är viktiga ingredienser i ditt varumärkesarbete har du säkert koll på. Men visste du att syftet, ditt ”purpose” eller ditt ”varför” är en minst lika avgörande pusselbit. Och det är en…

Läs hela blogginlägget
Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Jenny Wendel
Client Director
+46 733 43 99 21
jenny.wendel@navigator.se