Så väljer du rätt MarTech för din verksamhet

23 mar, 2019

Ni har säkert noterat begreppet MarTech på flera ställen i era digitala flöden och på nyhetssajter. Vid en första tolkning av ordet kanske ni började tänka på någon slags rymdteknik (Mars+teknologi)? Inte så konstigt, men inte helt korrekt. Så vad är MarTech egentligen och hur väljer du rätt lösning?

Läs hela

Får man börja en mening med ”och”?

11 mar, 2019

Med viss regelbundenhet får jag korrektur på texter jag skrivit där någon påpekar att man inte får börja en mening med ”och”. Jag har inte kunnat hitta någon gemensam nämnare för dessa personer de är både unga och gamla. Uppfattningen om att man inte får börja en mening med ”och” verkar vara oerhört utbredd och korsar alla åldersgränser. Men med tanke på att regeln aldrig funnits kan man ju undra varför den är så spridd och så starkt omhuldad.

Läs hela

HubSpot – komplett verktygsglåda för inbound marketing

27 feb, 2019

Maktförskjutningen inom marknadsföring är i princip fullbordad. Idag är det köparna som själva bestämmer vilken information de vill ta del av, och de blir allt mer skeptiska till annonsering och andra metoder som avbryter mediekonsumtionen. För de företag som fortsatt vill nå ut med sina budskap (och vem vill inte det?) gäller det att börja skapa innehåll som potentiella kunder faktiskt vill ha. Inbound marketing är modern marknadsföring som fungerar, och HubSpot är en komplett verktygslåda med allt du behöver för att effektivt kommunicera och sälja till dina kunder.

Läs hela

Vilket är bästa systemet för inbound marketing?

27 feb, 2019

Enligt beräkningar kommer marknaden för system inom inbound marketing och marketing automation vara värd hela 5,5 miljarder under 2019. Behovet av att kunna hantera och segmentera leads och konvertera dem till kunder har alltid varit utmaningen för marknad och sälj, och i synnerhet att kunna göra det skalbart och automatiserat. Dörren har öppnats för nya mjukvaror och idag är ett marketing automation-system ett av de viktigaste verktygen för att skapa personaliserade och relevanta kommunikationsflöden.

Läs hela

Vässa SEO-strategin med Topic clusters och Pillar pages

18 feb, 2019

Hur vi söker på nätet har förändrats mycket över de senaste åren. Vi ser en tydlig trend i att sökfrågorna blir allt längre och mer komplexa. En bidragande faktor är såklart Voice search, som gjort att våra sökningar rört sig från enskilda sökord staplade efter varandra, till att likna ett samtal med en kompis. En kompis du kallar Siri, Alexa eller Cortana.

Läs hela

Fem saker som företagsbloggar borde lära sig av vanliga bloggare

6 feb, 2019

I veckan släpptes årets vinnare i vår tävling Sveriges bästa branschblogg. Det är fjärde året i rad som vi utser den bästa företagsbloggen inom tio utvalda branscher. Nytt för i år är att B2B-bloggarna knappar in på B2C, som tidigare år dominerat i poängräkningen. Roligt, tycker vi på Navigator såklart, eftersom vi ofta jobbar tillsammans med B2B-kunders bloggar.

Läs hela
Jenny Wendel
Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Jenny Wendel
Client Director Strategic communication