Dags att lyfta din årsredovisning till nästa nivå?
En årsredovisning idag är så mycket mer än bara siffror och ekonomi. För många bolag är det ett av de viktigaste verktygen för att beskriva resan framåt, syftet, visionen och kärnverksamheten för en allt bredare målgrupp. Vilket i sin tur ställer nya och tuffare krav på design, upplägg och lättillgänglighet.
Allt mer omfattande
Ett första konstaterande är att årsredovisningarna blir allt tjockare. Det beror till viss del på att det är fler regler att förhålla sig till men till största delen beror det på att många bolag lägger mer kraft och energi på framvagnen och använder fler bilder, illustrationer och förklarande infografer. Detta för att målgruppen ska få en tydlig bild av verksamheten och kunna ta till sig alla viktiga fakta och budskap på ett lättillgängligt sätt.
”Idag är det inte ovanligt att ett helt uppslag vigs åt en snygg bild med ett stort citat och en kort text som exempelvis beskriver visionen, syftet eller bolagets affärsidé”, beskriver Niclas Bergenblad, Creative Director på Navigator.
Lättare att ta till sig
Det ökade fokuset på lättillgänglighet gör att designen behöver vara väl genomtänkt och allt som kan upplevas som komplicerat bör stöttas eller underlättas med hjälp av förenklande grafik. Även språket påverkas. Det gäller att skriva och beskriva så att alla förstår.
”Årsredovisningen är en publikation som man ofta skummar igenom för att skapa sig en snabb, översiktlig bild av bolaget. Därför är det extra viktigt att skriva tydliga rubriker och ingresser, att texter delas upp med hjälp av mellanrubriker och att bilder och illustrationer har beskrivande bildtexter”, konstaterar Niclas.
Bredare målgrupp
Att beskriva tydligt är inte minst viktigt eftersom årsredovisningen ska tilltala många. De flesta företag och organisationer har idag breddat perspektivet från att enbart försöka tilltala kapitalmarknaden till att inkludera även medarbetare, kunder, leverantörer och andra intressenter som målgrupper för årsredovisningen. Det är inte ovanligt att man ser årsredovisningen som en av verksamhetens viktigaste varumärkesbärare som bidrar till att bygga långsiktigt förtroende för bolaget både utåt och inåt.
Konkreta tips
Sveriges kommunikatörer har tagit fram en lista med fem tips för dig som arbetar med årsredovisning som vi gärna slår ett slag för och som du hittar här “5 tips för dig som arbetar med årsredovisning“. Som komplement till denna adderar vi gärna ytterligare tre tips med fokus på design och lättillgänglighet.
- Tänk långsiktigt – Utveckla gärna årsredovisningen över tid där du har en tydlig målbild för varje steg och kanske speglar verksamheten utifrån olika perspektiv från år till år. Ett år kanske du adderar utförliga kundcase. Ett annat år kanske du för in intervjuer med medarbetare från olika delar av verksamheten.
- Testa tillgängligheten – Utse gärna en referensgrupp inom bolaget som du stämmer av modeller, illustrationer och texter med för att säkerställa att det är tydligt och lättillgängligt.
- Ta hjälp utifrån – Samarbeta gärna med en kommunikationsbyrå som kan hjälpa dig att ytterligare utveckla din årsredovisning. Även om du inte vill lägga ut hela produktionen så finns det stora vinster med att få hjälp med exempelvis designupplägg, genomgång av texter eller skapande av illustrationer.
Smidig och säker process
Varje år tar vi på Navigator fram mellan fem och tio årsredovisningar och hållbarhetsredovisningar för våra kunder. Vi har en process som gör både det kreativa arbetet och den praktiska processen smidig och säker. Här hittar du några exempel.
Förra året vann vi på Navigator pris tillsammans med Alligator Bioscience för att ha tagit fram ”Sveriges Bästa Årsredovisning” enligt Nasdaq, Sveriges Finansanalytikers Förening, FAR och Sveriges kommunikatörer. Läs juryns motivering.
Om du vill ha hjälp med att lyfta din årsredovisning till nästa nivå! Kontakta oss gärna.
Relaterade inlägg
5 kritiska misstag inom hållbarhetskommunikation
Att kommunicera företagets hållbarhetsarbete är inte längre bara en möjlighet – det är en nödvändighet. Men i takt med att trycket ökar på företag att ta mer ansvar för miljö- och etiska aspekter, finns risken att de överdriver sina insatser, vilket kan leda till förlorat förtroende hos kunderna. Samtidigt växer oron för att göra fel och bli fälld, vilket resulterar i att många företag kommunicerar för lite, eller inte alls. Detta skapar en annan problematik – att viktiga hållbarhetsfrågor hamnar i skymundan.
Frukost och föredrag om hållbarhetskommunikation
Det var fantastiskt kul att se så många på plats idag på morgonen. Ämnet för dagen var “hållbarhetskommunikation – så lyckas du”, ett ämne med flera bottnar som ligger högt upp på agendan för alla företag och organisationer.
Vad är viktigt i en årsredovisning?
Syftet med en årsredovisning är i grunden att förmedla en överskådlig och rättvisande bild av verksamhetens ställning och resultat. Men en årsredovisning kan vara långt mycket mer än bara en redogörelse för det gångna året. Om man håller sig inom ramarna finns det stora möjligheteter att göra redovisningen till en hörnsten i bolagets interna och externa imageskapande och varumärkes byggande kommunikation. Här beskriver vi vad en årsredovisning ska och bör innehålla för att fylla sitt syfte.