4 enkla steg – så väcker du liv i ditt varumärkes syfte

14 December, 2021

De flesta företag har ett uttalat syfte men få arbetar med det på daglig basis. Vi har undersökt hur du gör för att väcka det till liv och verkligen integrera det i ditt varumärke.

Bättre resultat

I tidigare blogginlägg har vi tagit upp vikten av ett välarbetat syfte för att skapa ett framgångsrikt varumärke. Ett välintegrerat syfte leder till bättre resultat och i en uppkopplad värld i ständig förändring, är idag meningsfullhet och sammanhang viktigare än någonsin. Men hur gör du då för att det väldefinierade syfte som du lagt ned mycket energi på att ta fram faktiskt blir levande i verksamheten? Att det genomsyrar allt som görs både internt och externt på ett tydligt och inspirerande sätt?

4 steg till ett levande syfte

Boston Consulting Group har i sin analys tagit fram ett fyra-stegs-program som innehåller konkreta förslag på hur du väcker liv i ditt syfte och gör det till en naturlig del av din verksamhet – varje dag.

Steg 1: Upptäck

Prata med din organisation! Känner de till företagets syfte och stämmer det överens med deras tankar och värderingar? Gräv djupt hos både medarbetare och kunder och försök förstå deras uppfattning av varumärket. Vilka känslor frambringarna det och vad för slags mening skänker det? Stämmer deras tankar överens med syftet eller behövs det göras förändringar? Var inte rädd för att ändra syftet i det här stadiet, det viktigaste är att det stämmer överens med verkligheten och att det känns genuint.

Steg 2: Förmedla

När syftet väl är på plats handlar det om att förmedla det, att få ut i det organisation och göra det levande bland medarbetare och kunder. Storytelling är en viktig faktor, att på ett intresseväckande sätt förmedla syftet. En kortare film på 2–3 minuter kan var ett ypperligt sätt att nå ut med syftet. Rörlig media har en tendens att fånga människors uppmärksamhet och idag när vår genomsnittliga koncentrationsförmåga endast är 8 sekunder, gäller det att snabbt nå ut med budskapet. Att låta egna medarbetare eller andra kända ansikten synas i filmen kan vara ytterligare ett sätt att fånga uppmärksamhet och skapa en personligare känsla.

Steg 3: Aktivera

När syftet är tydliggjort och paketerat är det dags att rulla ut det till organisationen. Här handlar det om att nå alla i verksamheten, så väl medarbetare som kunder. Företagets ledare spelar en viktig roll i processen. För att syftet ska få fäste måste allt som ledningen gör och säger samspela med det. En god idé kan vara att lansera det nya syftet i samband med ett event, kanske i en biosalong med en storslagen filmvisning? Viktigt är dock att syftet inte glöms bort direkt efter lanseringen. Smart kan vara att förbereda utbildningsmaterial eller informationsfoldrar som deltagarna kan ta med sig hem efter eventet.

Steg 4: Integrera

Det fjärde och sista steget handlar om att integrera syftet i verksamheten och verkligen få det att fastna. För att syftet ska vara levande, är det viktigt att hela organisationen omfamnar det varje dag. Syftet ska vara en del av så väl chefernas ledarskap som IT-systemens uppbyggnad och den externa kommunikationen. En smart idé kan vara att tydligt integrera syftet i företagets rekryteringsprogram, ett starkt syfte gör det oftast lättare att locka nya medarbetare. Även i utvecklingsprogram och ledningsmöten bör syftet ha en central roll och alla nya beslut bör tas med syftet i åtanke. Många företag låter också sitt syfte synas visuellt på sitt kontor, genom att helt enkelt skapa tavlor eller annan inredning som ständigt påminner om det.

Engagerade ledare är nyckeln

Att få liv i sitt syfte och göra det till en naturlig del av verksamheten kan kännas som ett stort och omfattande arbete men det behöver det inte vara. Det allra viktigaste är att ha engagerade ledare. Om ledare och chefer tror på syftet och aktivt arbetar för att det ska vara synligt i organisationen, kommer snart medarbetare och kunder att göra detsamma. Det handlar om att våga stå upp för syftet och säga emot om något inte samspelar med det. Då och endast då, skapas ett varumärke som lever sitt syfte i alla led. Vill du veta mer om syftesdrivna varumärke eller behöver du hjälp med att komma i gång? Kontakta oss så hjälper vi dig gärna!

Vill du läsa fler inlägg som detta? Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev!
Klara Carlsson
Copywriter
+46 733 43 99 31
klara.carlsson@navigator.se
Kontakta oss om du vill ha hjälp med att utveckla ditt varumärke.
Leif LIndau
Managing Partner
+46 733 43 99 22
leif.lindau@navigator.se

Relaterade inlägg

Must Win Battles, en strategiskt kraftfull metod för långsiktig tillväxt och framgång

29 Dec, 2024

I en alltmer konkurrensutsatt värld där företag ständigt strävar efter tillväxt och hållbar framgång, är det avgörande att ha en tydlig riktning och fokusera på de mest kritiska utmaningarna. En av de mest kraftfulla metoderna för att uppnå detta är konceptet ”Must Win Battles” (MWB). Det handlar om att identifiera och fokusera på ett fåtal avgörande strider, som om de vinns, kommer att ha en transformativ effekt på företagets framtid. Denna strategi har hjälpt många företag att fokusera sina resurser och energier på det som verkligen betyder något, vilket i sin tur skapar bestående tillväxt och konkurrensfördelar.

Läs hela

5 principer för tillväxt inom B2B

30 Jun, 2020

Varumärkesbyggande eller säljdrivande kommunikation – vad är det egentligen som skapar tillväxt? Vi hör ofta företag som ifrågasätter värdet av att investera i varumärkesbyggande kommunikation. Många prioriterar säljdrivande aktiviteter som genererar kortsiktiga leads och snabba affärer snarare än bygger långsiktiga värden. Men vad är det egentligen som skapar bäst tillväxt över tid. Vi gav oss ut och försökte hitta svaret på frågan som delat marknadsförare genom historien.

Läs hela

Vad kan ett bi lära oss om nytänkande?

4 Apr, 2024

En viktig beståndsdel i kreativitet är nytänkande. Att inte följa flocken utan att både våga och kunna gå sin egen väg. Det är lätt att tro att det skulle vara ett genuint mänskligt beteende. Men faktum är att vi inte är ensamma om detta. Du behöver bara gå till närmaste bikupa för att se hur naturen har inympat kreativt tänkande även i insekter. Och, precis som för ett företag, handlar det om långsiktig överlevnad.

Läs hela