- Hållbarhetskommunikation
- HubSpot
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Helhetssyn på bolaget
En genomtänkt och genomarbetad årsredovisning skapar mening och innebörd för alla som vill veta mer om företaget, verksamheten och omvärlden – oavsett om man är nyfiken medarbetare, kund eller investerare. Den visar upp företaget på ett objektivt men positivt beskrivande sätt, förklarar affärsstrategin och målar upp en bild av vart bolaget är på väg. I många sammanhang är årsredovisningen det bästa dokumentet för den som vill få en helhetssyn på verksamheten, inte bara ögonblicksbilden utan också framtidsvisionen.
Framvagn och bakvagn
En årsredovisning består oftast av en framvagn och en bakvagn. Generellt kan man uttrycka det som att framvagnen består av mer beskrivande och till viss del säljande texter och bilder medan bakvagnen är mer fakta- och sifferbaserad. Framvagnen består ofta av ett avsnitt där VD, koncernchef eller styrelseordförande har möjlighet att ur ett lite mer personligt perspektiv ge sin bild av företaget genom att sätta siffror i sitt sammanhang och beskriva vart företaget är på väg. Den innehåller även ofta en omvärldsbeskrivning för att sätta bolaget i rätt kontext och något som blivit allt vanligare är att även lägga till ett tydligt case riktat direkt till den som vill investera i bolaget. Givetvis är hållbarhetsarbetet en naturlig del av framvagnen om man inte väljer att göra en separat hållbarhetsredovisning.
Fakta och krav
Alla aktiebolag, vissa handelsbolag samt ekonomiska föreningar ska enligt lag sammanställa sitt räkenskapsår i en årsredovisning som är offentlig. Innehållet är bestämt i årsredovisningslagen, ÅRL (1995:1554) som i sin tur baserad på direktiv från EU och innehåller bestämmelser om hur årsredovisning, koncernredovisning och delårsrapport ska upprättas och offentliggöras. De årsredovisningar som omfattas av ÅRL ska vara överskådligt uppställda, ge en rättvisande bild av verksamhetens ställning och resultat, samt följa god redovisningssed. Överskådligheten innebär att årsredovisningar ska presenteras systematiskt, lättillgängligt och med stora möjligheter till överblick. Den rättvisande bilden av verksamhetens resultat och ställning ska tillsammans utgöras av verksamhetens balansräkning, resultaträkning, noter och förvaltningsberättelse. Det sista direktivet, god redovisningssed, innebär att årsredovisningen ska upprättas i enlighet med de lagar och praxis som finns att tillämpa.
Årsredovisningens innehåll
En årsredovisning ska innehålla en balansräkning, resultaträkning och förvaltningsberättelse. Balansräkningen visar företagets ekonomiska ställning, tillgångar, eget kapital och skulder vid en viss tidpunkt. Resultaträkningen visar företagets resultat genom en sammanställning av intäkter och kostnader under räkenskapsåret. Noterna är upplysningar om hur exempelvis tillgångar och skulder har värderats, hur avskrivningar och nedskrivningar gjorts samt vad anskaffningsvärdet var för dessa avskrivningar. Förvaltningsberättelsen är en översikt av företagets resultat och ställning och ska återge sådant som inte går att återge i balans- och resultaträkningen som exempelvis utveckling och betydande händelser.
Årsredovisningens principer
Årsredovisningen ska följa vissa redovisningsprinciper vid upprättande av balans- och resultaträkning samt noter. Den första principen är fortlevnadsprincipen som innebär att företaget ska antas fortsätta sin verksamhet under en överskådlig tid. Den andra är konsekvensprincipen som betyder att samma värderingsprinciper ska användas år efter år. Den tredje, försiktighetsprincipen, innebär att tillgångar, skulder, intäkter och kostnader ska värderas med försiktighet. Och de fjärde, kontinuitetsprincipen, betyder att den ingående balansräkningen ska stämma överens med den utgående från föregående räkenskapsår.
Inlämning av årsredovisning
När en årsredovisning är sammanställd ska den skickas in till Bolagsverket för offentliggörande. Dessutom ska aktiebolag och ekonomiska föreningar lämna förslag till vinst- eller förlustdisposition. Slutligen ska årsredovisningen undertecknas av alla styrelsemedlemmar och VD. Om årsredovisningen gäller ett större företag ska även en kassaflödesanalys ingå. Årsredovisningen ska vara inlämnad till bolagsverket senast sju månader efter räkenskapsårets slut. Alla årsredovisningar måste även ha ett fastställelseintyg i original, undertecknat för hand på papper eller med e-legitimation i vår e-tjänst för digital inlämning. Fastställelseintyget intygar att årsredovisningen är godkänd på årsstämman. För dig som vill veta mer om vad som är viktigt i en årsredovisning finns det mycket bra fakta på Bolageverkets hemsida.
Årsredovisningen viktig
Det krävs mycket tid och resurser för att skapa en riktigt bra års- eller hållbarhetsredovisning. Strategier utvärderas, tankar tydliggörs, intressanta projekt lyfts fram och framtiden målas upp. Men, trots hårt arbete blir de ofta bara två punkter som bockas av på bolagsstämman. Det är dags att göra årsredovisningen till ett av företagets viktigaste varumärkesbyggande och relationsskapande kommunikationsverktyg. Vi på Navigator hjälper våra kunder att använda årsredovisningens möjligheter fullt ut för att stärka varumärket samtidigt som vi lägger stor vikt vid att den investerarrelaterade informationen är väl strukturerad och genomarbetad.
Varför Navigator?
Vi bestämde oss för att bli riktigt bra på att producera årsredovisningar för några år sedan. Vi på Navigator:
- Gillar det som är komplicerat
- Har utvecklat en genomtänkt process
- Är med och skapar 5-10 årsredovisningar per år
- Ser redovisningarna som några av företagets viktigaste kommunikationsverktyg
- Gör redovisningarna till en integrerad del av företagets varumärkesarbete
Exempel på årsredovisningar
Här ser du några av de årsredovisningar vi på Navigator har producerat de senaste åren – exempel på årsredovisningar
Relaterade inlägg
Tydliggör din affärsmodell med Business Model Canvas
I vår snabbt föränderliga värld har det blivit…
Läs hela