Hitta rätt tonalitet till ditt varumärke

18 August, 2020

Tänk på ditt varumärke som en egen person. Hur skulle varumärket låta om du pratade med det? Vilket tonfall har rösten? Och vilka ord använder den? Med rätt tonalitet är det enklare att skapa riktigt vass kommunikation som når ut och fram till dina målgrupper.

 

En kommunikationsstrategi finns till för att levandegöra ett varumärke och skapa en identitet som omvärlden känner igen. Den är ett verktyg för att klä varumärket med attribut som tillsammans skapar en identitet. Och på samma sätt som bilder, färg och form lägger grunden för utseendet, så förmedlar tonaliteten varumärkets röst och personlighet. Den styr hur varumärket ska uppfattas i olika situationer och skapar förutsättningar att bygga relationer med målgrupperna. Många framgångsrika företag har byggt stora delar av sin kommunikation på en stark tone-of-voice. Ett bra exempel på det är Oatly, som med sin kaxiga varumärkestonalitet har lyckats omvända mjölkfantaster till havrevänner och därigenom tagit marknadsandelar från mejeriindustrin.

Tala med bönder på bönders vis och med de lärda på latin

Precis som hos dig och mig förändras varumärkets tonalitet med sammanhanget. Rösten är densamma, men ordval och tonfall anpassas från en situation till en annan. Det är både målgruppen och kanalen som styr tonaliteten. Till exempel fungerar en personlig ton bättre i sociala medier än på webbplatsen. Det är också viktigt att använda samma språk som målgruppen när du kommunicerar. Hur pratar din målgrupp? Det är lika viktigt att undvika att skriva någon på näsan som att använda komplicerade facktermer när du talar med nybörjare. En annan vanlig miss är att överdriva i tonaliteten, exempelvis med slanguttryck eller emojis, vilket knappast ger önskat resultat.

Ta fram en tonalitetsmanual

Varumärkets tonalitet bidrar också till att göra kommunikationen konsekvent och enhetlig. För att hjälpa fler i organisationen att hitta rätt röst kan det vara smart att ta fram en tonalitetsmanual – en guide som beskriver hur varumärket låter. Tonalitetsmanualen samlar språkliga riktlinjer och ger exempel som gör det enkelt för medarbetaren att formulera sig. Till exempel så här:

Använd

Planerar du att bygga ut? Så här ansöker du om bygglov.

Undvik

Information om bygglovsansökan.

Anlita en copywriter

Det kan vara svårt att hitta rätt tonalitet på egen hand. Ofta har man en idé om hur man ska låta, men när det sedan är dags att formulera sig i skrift så blir det inte lika bra. Och hur använder man en annan röst än sin egen? En copywriter hjälper dig att hitta rätt tonalitet för att vässa din kommunikation, så att ditt varumärke får rösten som det förtjänar. Hör av dig till oss så berättar vi mer!

Hör av dig till oss så hjälper vi dig att hitta rätt tonalitet
Maria Hoffstein
Client Director
+46 40 631 62 10
maria.hoffstein@navigator.se

Relaterade inlägg

Ärlighet avgörande när svenska folket rankar hållbara varumärken

8 Mar, 2024

Trots ett tufft 2023 med krig och inflation, är hållbarhet fortfarande högt prioriterat bland svenska konsumenter. En undersökning från Differ visar att ärlighet och konkreta åtgärder är viktigt när företag kommunicerar hållbarhet och bland de varumärken som uppfattar som mest hållbara hittas bland annat SJ och Blocket. Vi har sammanställt undersökningens viktigaste slutsatser.

Läs hela

Behöver B2B-företag marknadsföra sig?

27 Sep, 2021

Dyrt. Svårt att mäta. Behöver prioritera annat. Invändningarna mot att investera i marknadsföring är tyvärr fortfarande många i en lång rad B2B-företag. Men är det egentligen dyrt eller är det dyrare att låta bli? Går det inte relativt lätt att mäta effekten i dagens digitala värld? Och finns det egentligen viktigare saker att prioritera än att investera i sin långsiktiga tillväxt? I det här blogginlägget tänkte vi ge dig som är ansvarig för kommunikationen och marknadsföringen i ett B2B-företag lite ny ammunition när du slåss för din budget.

Läs hela

4 enkla steg – så väcker du liv i ditt varumärkes syfte

14 Dec, 2021

De flesta företag har ett uttalat syfte men få arbetar med det på daglig basis. Vi har undersökt hur du gör för att väcka det till liv och verkligen integrera det i ditt varumärke.

Läs hela