Lyckas med TikTok – 5 handfasta tips för B2B-företag
Funderar ditt B2B-företag på att ge sig ut på TikTok, men har svårt att veta vilket innehåll som ska publiceras? Vi har samlat fem viktiga aspekter att tänka på innan du äntrar den hypade plattformen.
1. Skapa innehåll som engagerar
I TikTok-flödet går det fort och ditt innehåll är bara en snabb scroll från att försvinna. När det kommer till videos på Tik-Tok gäller det att omedelbart fånga uppmärksamheten och verkligen bjuda på något som engagerar. Kom direkt till poängen och försök att publicera content som får användarna att stanna upp.
Innehållsidé
Om ditt B2B-företag till exempel arbetar inom industrin, kan du ta med tittarna på en exklusiv rundvisning av din produktion. Hur ser det egentligen ut när din produkt tillverkas och vilka är människorna som arbetar i produktionen? Håll ett högt tempo och var inte rädd för att visa humor.
2. Var transparent och personlig
Mycket av TikToks framgång bygger på transparens. Här har alla samma möjligheter att lyckas vilket har gjort att de personliga och ofiltrerade klippen gynnats. Fortsätt i samma fotspår och visa upp den personliga sidan av ditt företag. Både de bra och mindre bra aspekterna av verksamheten bör få plats på plattformen.
Innehållsidé
Hälsa på inne på vd:ns kontor. Vad har hen för spännande krukväxter i fönstret och hur gick det egentligen till den gången när hen missade affärsflyget till Singapore? Våga blanda personlighet med både humor och allvar. Visa att medarbetarna på ditt företag är människor precis som alla andra.
3. Utbilda och bjud på kunskap
TikTok har blivit en kanal för snabb kunskap och oavsett om du söker information om hur du bäst rengör en ugn, lagar billig mat eller sover bekvämt, finns den kompetensen här. Hoppa på kunskapståget och bjud på tips och tricks kopplade till din verksamhet.
Innehållsidé
Erbjuder ditt B2B-företag en teknisk plattform som underlättar försäljningen för dina kunder? Berätta om okända inställningar och visa med hjälp av en skärminspelning hur användarna kommer åt dem.
4. Hitta partnerskap och skapa en community
Inom B2C kallas de ofta för influencers, profiler som genom sina digitala kanaler promotar företag i utbyte mot pengar. Inom B2B talar man i stället om ambassadörer, profiler som på ett mer genuint och uppriktigt sätt promotar företag genom sin expertis.
Innehållsidé
Har du en kund eller partner som är lite extra engagerad i produkterna från ditt företag? Uppmana hen att publicera en video på sin egen kanal, där hen berättar om sina erfarenheter. Dela sedan videon på ditt företags egna konto och uppmuntra fler att göra samma sak. Snart har du skapat en egen community.
5. Led tittarna till konvertering
Även om mycket av närvaron på TikTok handlar om att bygga varumärke, är det fortfarande viktigt att tänka på konvertering. I slutändan vill du ju trots allt att tittarna ska ta sig vidare till din webbplats för att kanske fylla i ett kontaktformulär eller lägga en beställning.
Innehållsidé
Ge tittarna på TikTok ett exklusivt erbjudande eller en särskild kampanjkod att nyttja när de köper dina produkter. Sprid koden genom en video där du samtidigt teasar om exempelvis en ny produkt eller en ny kollektion.
10 B2B-företag att inspireras av på TikTok
Är du mer nyfiken på TikTok?
Läs vårt blogginlägg om den hypade plattformen här.
Relaterade inlägg
Har du koll på vilka företag som besöker din hemsida?
Det finns många plattformar och verktyg som hjälper dig att identifiera vilka företag besökarna på din webbplats kommer ifrån. Vi har fastnat för Leadinfo. Det är kostnadseffektivt och ger dig mycket matnyttig information som stöttar din leadshantering. Dessutom finns det många fina funktioner och integrationer som du kan ha stor nytta av. Som partner till Leadinfo kan vi hjälpa dig igång och dra nytta av alla funktioner.
TikTok – en guldgruva för B2B-företag
TikTok är den personliga video-plattformen som under de senaste åren tagit världen med storm. Men vad finns det för B2B-företag att hämta i en app fylld med dansade ungdomar, smarta lifehack och lustiga katter? Svaret är – väldigt mycket.
Vad är Threads och behöver mitt företag ha ett konto?
I mitten av december lanserade Instagram Threads i Sverige och under julhelgen gick appen varm i mångas telefoner. Men hur fungerar den omtalade appen, och är det lönt att som företag registrera ett konto på Threads? Navigator förklarar.