7 tips – så skriver du en bra rubrik för B2B

Av Klara Carlsson den 14 August, 2024

Att skriva en bra rubrik är en konst, särskilt inom B2B där målet med en text ofta är att attrahera en redan kunnig målgrupp. Det spelar ingen roll hur intressant eller spännande din text är, utan en bra rubrik är risken stor att den inte blir läst överhuvudtaget.

Om du ofta skriver texter vet du hur svårt det kan vara att komma på en bra rubrik. Rubriken sätts ofta i textens slutskede och ibland kan det kännas omöjligt att komma på den där korta lilla textsnutten som ska agera krona på verket. Inom B2B är kravet på rubriker om möjligt ännu högre, och det gäller att snabbt fånga den ofta pålästa mottagarens uppmärksamhet.

I denna artikel ger vi dig våra bästa tips på hur du skriver slagkraftiga rubriker för B2B som lockar till vidare läsning.

1. Var tydlig

En bra rubrik ska vara tydlig och direkt. Undvik missförstånd och fokusera på att ge en klar bild av vad läsaren kan förvänta sig av innehållet.

Exempel
Istället för: “Tips för skrivande”
Prova: “Konkreta tips för B2B-skrivande”

2. Håll det kort

Idag har människor ofta ont om tid. En koncis rubrik som snabbt kommunicerar innehållet har större chans att fånga läsarens uppmärksamhet.

Exempel
Istället för: “Så blir du bättre på att skapa marknadsföring för B2B”
Prova: “Så förbättrar du din B2B-marknadsföring”

3. Väck nyfikenhet

En bra rubrik kan också väcka nyfikenhet genom att lova nya kunskaper eller insikter. Genom att använda en oväntad vinkel kan du få läsaren att vilja veta mer och fortsätta läsa.

Exempel:
“Den nya revlutionerande tekniken som skapar content på nolltid”

4. Använd siffror

Siffror i rubriker skapar struktur och ger en tydlig förväntan på innehållet. Det passar särskilt bra för B2B-läsare som ofta söker konkret och användbar information.

Exempel
“7 steg till en framgångsrik B2B-kampanj”

5. Använd kraftfulla ord

Starka ord som “upptäck”, “hemlighet”, “förbättra” och “snabbt” kan göra rubriken mer engagerande och handlingsdrivande.

Exempel:
“Upptäck hemligheten bakom vår framgångsrika B2B-kampanj”

6. Ställ en fråga

Frågor engagerar läsaren direkt och väcker nyfikenhet. Se till att frågan är relevant för din målgrupps problem och intressen.

Exempel:
“Hur kan AI förändra din marknadsföring?”

7. Anpassa för SEO

Inkludera relevanta sökord i dina rubriker för att förbättra sökmotoroptimeringen (SEO). När din målgrupp sedan söker information om ämnet på nätet, blir det lättare för dem att hitta dig.

Exempel:
“Tio konkreta tips om Inbound marketing”

Genom att tillämpa dessa tips kan du skapa rubriker som inte bara fångar uppmärksamheten, utan också ökar sannolikheten för att ditt innehåll blir läst. Kom ihåg att alltid testa olika varianter och analysera resultaten för att kontinuerligt förbättra dina rubriker.

Lycka till!

Hör av dig om du vill ha hjälp med din B2B-kommunikation.
Leif Lindau
Managing Partner
+46 733 43 99 22
leif.lindau@navigator.se

Relaterade inlägg

Viktiga mätvärden för nyhetsbrev – så optimerar du dina utskick

25 Feb, 2025

Nyhetsbrev är ett av de mest kraftfulla verktygen för att nå ut till kunder och bygga relationer. För att verkligen få ut det mesta av dina utskick behöver du veta vad i dem som fungerar – och vad som inte gör det. I den här artikeln går vi igenom de viktigaste mätvärdena för nyhetsbrev och hur du optimerar dem.

Läs hela

Lyckas med dina sociala medier 2022 – 5 viktiga faktorer

13 Jan, 2022

Äntligen 2022! Nytt år betyder nystart och för många är det nu dags att kicka i gång årets marknadsföringsaktiviteter. Att finnas på sociala medier tycks vara självklart, men hur skapas en lyckad närvaro? Vi på Navigator har djupdykt i det nya årets trender och tittat närmare på vilka faktorer du behöver ha koll på för att lyckas med dina sociala medier 2022.

Läs hela

Med HubSpot mot oändligheten och vidare

3 Jun, 2024

Är du redan en erfaren Hubspot-användare, eller är du nyfiken på vad plattformen kan göra för din organisation? I så fall har du kommit rätt. HubSpot är en ständigt levande organism med tentakler som numera når nästan alla tänkbara digitala kontaktytor. I det här blogginlägget kikar vi närmare på några av de nya värdefulla funktioner som verktyget erbjuder.

Läs hela