Gestaltning – så gör du texten levande

29 maj, 2024

Att skriva handlar i grunden om att överföra information till en läsare. När det kommer till den typ av kommersiella texter som en copywriter på en kommunikationsbyrå ansvarar för är syftet ofta att man vill förflytta läsaren ett steg närmare ett köp. Här är gestaltning ett användbart stilistiskt grepp. Show, don’t tell. Genom att klä de rationella argumenten i en språklig dräkt som stimulerar läsarnas fantasi och känslor blir det betydligt enklare att få dem att ta till sig budskapet.

Läs hela

Gör fördelar av nackdelar

27 maj, 2024

Alla företag kan inte vara bäst på allt. Och alla produkter kan inte vara perfekta i alla avseenden. Men det intressanta är att vissa företag faktiskt har tagit produktens sämsta egenskap och gjort den till dess största fördel. Allt handlar om kundens perception och hur du sätter scenen.

Läs hela

Hetaste trenderna inom sociala medier för B2B 2024

21 maj, 2024

Nyligen släppte Hubspot sin ”Global Social Media Trend Report” som innehåller årets trender på social medier. Vi har tittat närmare på rapporten och plockat ut de mest intressanta trenderna för dig som jobbar med marknadsföring inriktat på B2B.

Läs hela

Vad kan Adidas lära oss om att skapa autentiskt innehåll?

2 maj, 2024

I mars förra året lanserade Adidas Sweden sin första kampanj med fokus på träning och idrott under Ramadan – ”Från soluppgång till solnedgång”. I år tog de kampanjen ett steg vidare genom att även möjliggöra chatt med experter inom hälsa och träning, under fastemånaden. Detta initiativ är ett lysande exempel på representation som speglar mångfalden bland svenska konsumenter. Så, låt oss titta närmare på de olika delarna som krävs för att skapa inkluderande kommunikation.

Läs hela

När mailboxen tar över – så påverkar tekniken vår produktivitet

23 apr, 2024

Stressrelaterade sjukdomar når alarmerande nivåer, samtidigt som forskning avslöjar att kontorsarbetare kollar sin mail var 6:e minut. Frågan är: Har dagens smarta kommunikationslösningar verkligen ökat vår produktivitet, eller har de drivit oss åt andra hållet?

Läs hela

Det fantastiskt omätbara

11 apr, 2024

Det finns idag knappast en sportjournalist som inte inleder en intervju med frågan: “Hur känns det?” Frasen har blivit en klyscha, men sätter samtidigt fingret på vad allt handlar om. Att vi är människor. Vi vet redan hur matchen slutade och hur många mål som gjordes. Vi vet hur många utvisningsminuter lagen fick. Vi har koll på bollinnehavet ner på sekundnivå. Men det räcker inte att veta hur matchen gick, vi vill också veta hur det kändes. Vinnaren är hög av eufori. Förloraren gråter bittert. Och av detta kan vi människor inte få nog. Vi vill ha mer av det göttiga. Detta fantastiska som inte går att kvantifiera i antal, minuter eller kronor.

Läs hela
Jenny Wendel
Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Jenny Wendel
Client Director Strategic communication