Därför följer vi hellre personligheter än varumärken

28 okt, 2018

Låt oss börja med lite enkel sociala medier-statistik. På Twitter har entreprenören Richard Branson 12,4 miljoner följare. Ett respektingivande antal värdigt den kultstatus denne entreprenör har byggt upp genom åren. Han ligger ofta på topp 5 över mest inflytelserika företagsledare på Twitter. Intressant nog har Virgin Group, det företag Branson leder, endast 238 000 följare på Twitter. Inget dåligt antal följare för ett företag, men sett i kontexten av de miljoner människor som attraheras av personen Branson kan man börja undra vad det är som gör Branson mer intressant än sin skapelse?

Läs hela

SEO för B2B, del 5: Länkar

17 okt, 2018

Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur det fungerar inom konsumentvärlden. Det handlar mindre om volym och mer om relevans. Det viktigaste är inte hur många som söker på ett visst ord eller viss fras. Det viktigaste är att rätt person hittar just dig och din sida. Därför brukar vi tala om kvalitativ SEO när det gäller B2B. Men hur gör du då för att tänka kvalitativ SEO?

Läs hela

Nya Google Ads ersätter Adwords

11 okt, 2018

Från och med den 11 oktober i år ersätter Google Ads det gamla flaggskeppet AdWords. Den nya tjänsten ska enligt Google ge användaren en snabbare och mer lättanvänd upplevelse. I samband med flytten lanseras ett flertal nya funktioner, däribland flera annonsvarianter, som ska göra det enklare att nå nya kunder. Förändringen är inte så omvälvande som det först kan låta – i det stora hela är verktygen väldigt lika varandra.

Läs hela

SEO för B2B, del 4: Förtroende

9 okt, 2018

Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur det fungerar inom konsumentvärlden. Det handlar mindre om volym och mer om relevans. Det viktigaste är inte hur många som söker på ett visst ord eller viss fras. Det viktigaste är att rätt person hittar just dig och din sida. Därför brukar vi tala om kvalitativ SEO när det gäller B2B. Men hur gör du då för att tänka kvalitativ SEO?

Läs hela

Varför är inkluderande reklam så svårt?

30 sep, 2018

I reklamen står kvinnan fortfarande i köket, mannen axlar rollen som expert och en majoritet är blonda och blåögda. De normbrytande kampanjerna tillhör undantagen, trots att diskussionen om inkluderande reklam pågått i årtionden. Skälet till att det går långsamt är att våra hjärnor gillar mönster.

Läs hela

Vad innebär EUs nya regler om upphovsrätt på internet?

20 sep, 2018

I början av september röstade EU-parlamentet för att se över reglerna om upphovsrätten på internet. Diskussionens vågor har gått höga inför omröstningen där kritikerna har talat om slutet för internet som vi känner det, och förespråkarna drivit tesen att innehållsproducenter ska få ersättning när deras material länkas vidare. Vad innebär då detta för alla användare på internet? Är detta slutet för delningar och roliga memes på sociala medier?

Läs hela
Jenny Wendel
Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Jenny Wendel
Client Director Strategic communication