Kategorier
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
I början av september röstade EU-parlamentet för att se över reglerna om upphovsrätten på internet. Diskussionens vågor har gått höga inför omröstningen där kritikerna har talat om slutet för internet som vi känner det, och förespråkarna drivit tesen att innehållsproducenter ska få ersättning när deras material länkas vidare. Vad innebär då detta för alla användare på internet? Är detta slutet för delningar och roliga memes på sociala medier?
Detta talar för skärpt upphovsrätt
Teknikutvecklingen de senaste decennierna har gått framåt i snabb takt. När nuvarande regler om upphovsrätt på internet skrevs var det få som kunde förutspå det digitala liv vi lever idag. Vi konsumerar innehåll som aldrig för och vi delar gärna med oss av detta via olika sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter. De som drivit linjen att skärpa upphovsrättsreglerna, bland annat nyhetsbyråer och upphovsrättsorganisationer, menar att originalproducenterna av innehållet, exempelvis en artikel, en låt eller en film, måste få skäligt betalt om innehållet sprids vidare. Tanken är att de kommersiella aktörer som sprider upphovsrättsskyddat innehåll ska betala för spridningen med en så kallad länkavgift.