Kategorier
- Hållbarhetskommunikation
- HubSpot
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Att söka med rösten är det nya svarta. Virtuella assistenter som Apples Siri, Amazons Alexa, Microsoft’s Cortana och Google Assistant blir allt mer populära. Och mycket talar för att antalet tangentlösa sökningar snabbt kommer att öka.
I maj i år gick Sundar Pichai, Google CEO, ut med att 20% av alla sökningar via Googles app eller Android enheter sker genom voice search. En studie från ComScore förutspår också att hälften av alla sökningar år 2020 kommer att ske via rösten. Medan vissa menar att vi redan nu är inne i en ”Voice Search Revolution”. Frågan är bara vad det innebär för oss som företag?
Voice search förändrar sökbeteendet
Röstsökning förändrar hur vi söker. Det finns framförallt två viktiga skillnader:
Voice search förändrar sökbeteendet
Röstsökning förändrar hur vi söker. Det finns framförallt två viktiga skillnader:
- Sökningarna blir längre
- Sökningarna blir mer som samtal
Röstsökningarna innehåller inte bara fler ord än traditionella textsökningar, de låter också mer som vanliga samtal och mindre som ”datorspråk”. En undersökning från Google visar att över 70% av sökningarna via Google Assistent använder ett så kallat ”naturligt språk”. Och det är väl rätt logiskt.
Låt oss ta ett exempel. Säg att det är söndag och du ska laga pannkakor till din älskling, bara för att lyxa till det lite. Eftersom det här inte sker varje dag, eller ens varje helg, så har du glömt hur många ägg som behövs. Om du skulle söka svar på frågan genom en traditionell textsökning på Google hade du förmodligen skrivit något i stil med ”pannkakor recept”. Men om du istället bestämmer dig för att ställa fråga muntligen, hade du kanske snarare sagt ”Ok, Google hur många ägg är det i pannkakssmet för två personer?”.
Fler lokala sökningar än tidigare
Voice search är ett smidigt sätt att söka information på, vilket lett till att det används allt mer – och i fler miljöer. Bland annat visar statistik från Google att sökningar på tjänster i närheten (så kallade ”near me now”) har ökat med över 150% de senaste två åren. En annan studie pekar också på en tydlig trend i att andelen röstsökningar i offentliga miljöer ökat, jämfört med 2017. Anledning till dess ökade popularitet tillskrivs bland annat ny teknik som gjort röstsökningar snabbare, smidigare och mindre beroende av Wi-Fi för platskännedom.
Nya sätt att presentera sökresultat
Det är inte bara sättet vi söker information på som förändras, det gör även hur svaren levereras. Google rör sig allt mer från att vara en sökmotor till att bli en svarsmotor, vilket skapar både nya möjligheter och utmaningar för oss som informationsägare. I takt med nya funktioner för att presentera sökresultat på Googles, som Knowledge Graph och Featured snippets, sjunker också antalet organiska klick. Anledningen är att den som söker inte längre behöver klicka sig in på en sida för att se resultatet. Det presenteras istället direkt som ett utdrag med text, bild och/eller film – ovanför de övriga resultaten.
Samma svarsfokuserade teknologi används för röstsökningar. En digital assistent läser upp frågan inom ett par sekunder, och de svar som hamnar i ”featured snippets” är mest troligt att läsas. Detta betyder inte att övriga sökresultat är irrelevanta, bara att det blir än mer relevant att optimera ditt innehåll för att ranka högt, och därigenom ökar chansen för att bli läst.
Optimera din webbplats för voice search
Flera studier visar att webbplatsens hastighet, texternas begriplighet och längd, samt nuvarande ranking är nyckelfaktorer för att bli uppläst. En bra start är därför att få koll på hur din webbplats presterar både på desktop och mobil. Verktyg som Google PageSpeed Insights kan ge dig en nulägesbild, och förslag på åtgärder kring detta.
Virtuella assistenter använder ett naturligt språk – och det bör du också göra. Undvik onödig jargong och fackspråk. Försök även att sätta dig in i vad den som söker är ute efter. Google har uttryckt en minskad betydelse för exakt matchning av sökord och ett ökat fokus på att tillgodose avsikten med sökningen. En strategi är därför att bredda perspektivet och även svara på relaterade frågor.
Att kunna svara kort och koncist på specifika frågor blir också viktigare. Anledningen är att när svar läses upp finns inte möjligheten att scanna igenom svaret, som det gör vid textsökningar. Samtidigt premierar Google fortsatt fylliga texter vid rankning, och det är heller inte genomförbart att basera en hel webbplats på korta texter. Mer lämpligt är istället att skapa ”Vanliga frågor och svar”-segment på webbplatsen. Eller att dela in längre texter genom underrubriker som ger svar på olika frågor.
Det kanska kan kännas mycket att sätta sig in i, men fortsatt gäller: Skriv för dina läsare i första hand, det kommer du långt med.
Nya sätt att presentera sökresultat
Det är inte bara sättet vi söker information på som förändras, det gör även hur svaren levereras. Google rör sig allt mer från att vara en sökmotor till att bli en svarsmotor, vilket skapar både nya möjligheter och utmaningar för oss som informationsägare. I takt med nya funktioner för att presentera sökresultat på Googles, som Knowledge Graph och Featured snippets, sjunker också antalet organiska klick. Anledningen är att den som söker inte längre behöver klicka sig in på en sida för att se resultatet. Det presenteras istället direkt som ett utdrag med text, bild och/eller film – ovanför de övriga resultaten.
Samma svarsfokuserade teknologi används för röstsökningar. En digital assistent läser upp frågan inom ett par sekunder, och de svar som hamnar i ”featured snippets” är mest troligt att läsas. Detta betyder inte att övriga sökresultat är irrelevanta, bara att det blir än mer relevant att optimera ditt innehåll för att ranka högt, och därigenom ökar chansen för att bli läst.
Optimera din webbplats för voice search
Flera studier visar att webbplatsens hastighet, texternas begriplighet och längd, samt nuvarande ranking är nyckelfaktorer för att bli uppläst. En bra start är därför att få koll på hur din webbplats presterar både på desktop och mobil. Verktyg som Google PageSpeed Insights kan ge dig en nulägesbild, och förslag på åtgärder kring detta.
Virtuella assistenter använder ett naturligt språk – och det bör du också göra. Undvik onödig jargong och fackspråk. Försök även att sätta dig in i vad den som söker är ute efter. Google har uttryckt en minskad betydelse för exakt matchning av sökord och ett ökat fokus på att tillgodose avsikten med sökningen. En strategi är därför att bredda perspektivet och även svara på relaterade frågor.
Att kunna svara kort och koncist på specifika frågor blir också viktigare. Anledningen är att när svar läses upp finns inte möjligheten att scanna igenom svaret, som det gör vid textsökningar. Samtidigt premierar Google fortsatt fylliga texter vid rankning, och det är heller inte genomförbart att basera en hel webbplats på korta texter. Mer lämpligt är istället att skapa ”Vanliga frågor och svar”-segment på webbplatsen. Eller att dela in längre texter genom underrubriker som ger svar på olika frågor.
Det kanska kan kännas mycket att sätta sig in i, men fortsatt gäller: Skriv för dina läsare i första hand, det kommer du långt med.
Relaterade inlägg
Digitaliseringen förändrar din B2B-marknadsföring
Digitaliseringen framställs ofta som en större utmaning för…
Läs helaExponentiella teknologier – artificiell intelligens
Vi går en spännande framtid till mötes. Men…
Läs hela