Navigator
  • OM OSS
  • TJÄNSTER
  • CASE
  • NYHETER
  • BLOGG
  • DOWNLOADS
  • KONTAKT
Navigator
  • OM OSS
  • TJÄNSTER
  • CASE
  • NYHETER
  • BLOGG
  • DOWNLOADS
  • KONTAKT
.main-header { background: #3a3a3a;}
  • Hem
  • BLOGG
  • Så hjälper du kunden genom beslutsprocessen

Blogg// Så hjälper du kunden genom beslutsprocessen

30 aug, 2016
Kategorier
  • Google Ads
  • Årsredovisningar
  • B2B
  • B2C
  • Content marketing
  • Corporate communication
  • Digital årsredovisning
  • Digital kommunikation
  • Direktmarknadsföring
  • E-learning
  • E-postmarknadsföring
  • Event
  • Film
  • Förändringsprocess
  • Företagspresentationer
  • Gerillamarknadsföring
  • Grafisk profil
  • Inbound marketing
  • Marknadsföring
  • B2C
  • blog
  • Blogg
  • Hållbarhetsredovisningar
  • Healthcare
  • Innovation
  • Inspirationsfrukost
  • Intern implementering
  • Kampanjer
  • Kommunikationsplattform
  • Konceptutveckling
  • Kriskommunikation
  • Lead Management
  • Logotype
  • Målgruppsanalys
  • Marketing Automation
  • Marknads-PR
  • Mässor
  • Namnstrategi
  • Ny teknik
  • Nyheter
  • Omvärldsanalys
  • PIM-system
  • Positionering
  • PR
  • Print
  • Produktlansering
  • Säljdrivande kommunikation
  • Säljpresentationer
  • Segmentering
  • SEO
  • Sociala media-strategi
  • Storytelling
  • Tone of voice
  • Trendspaning
  • Undersökningar
  • Utomhusreklam
  • Värdegrund
  • Varumärkesbyggande kommunikation
  • Varumärkesstrategi
  • Webb
Marknadsföring har alltid varit en viktig ingrediens för att bli framgångsrik som B2B-företag. Men de senaste åren har marknadsmixen förändrats radikalt. Idag har det blivit avgörande att använda sig av digital kommunikation och online-marknadsföring för att identifiera, engagera och konvertera dagens köpare under beslutsprocessen.
Beslutsprocessen i digitala kanaler
Enligt en nyligen genomförd studie från Google och CEB tar sig en normal B2B-köpare genom närmare 60 procent av beslutsprocessen via digitala kanaler innan de interagerar med en säljrepresentant. Ökad tillgång på information ger köparna möjlighet att proaktivt söka innehåll, produkter, sociala referenser, läsa recensioner och djupdyka i rapporter från experter innan de ens börjat prata med dig.
Se till att du är med
För att vara med som potentiell leverantör behöver du veta vilka digitala aktiviteter och vilken online-marknadsföring som kan hjälpa just dig att synas och bli vald. Och du behöver börja arbeta med marketing automation och leadsgenerering tillsammans med din säljorganisation.
Gemensamma mål
Säljorganisationen och marknadsavdelningen har länge levt i skilda världar. Det är dags för förändring. I dagens digitala samhälle finns det alla förutsättningar för att skapa spännande och framgångsrika synergier. Gemensamma mål, effektiva verktyg, samma språk och rätt förståelse är receptet på framgång. Men hur gör man då rent konkret?
Köpprocessen
Köpprocessen inom B2B brukar ofta delas upp i fem steg. Fem steg som kunden tar sig igenom för att hitta rätt produkt eller tjänst och genomföra ett köp. Dessa steg är:
  • Uppmärksamhet (Awareness)
  • Intresse (Interest)
  • Jämförelse (Consideration)
  • Köp (Purchase)
  • Bevarande (Retention)
Egen bearbetningsprocess
För att hjälpa kunden på resan och se till att det är din produkt eller tjänst som blir vald behöver du en liknande intern femstegsprocess. En process som hjälper dig att kommunicera och bearbeta kunder på rätt sätt i den fas hon eller han befinner sig för tillfället. Under hela resan gäller det att vara dynamisk, mäta resultaten och justera så att din kommunikation blir så personligt anpassad som möjligt. Givetvis kan resan se olika ut för olika typer av företag och kunder men här följer en generell process.
Attrahera (Attract)
Använd olika marknadskanaler och strategier som inlägg i sociala medier, blogginlägg, SEO och PPC-kampanjer för att se till att potentiella kunder hittar dig och interagerar med ditt innehåll.
Fånga (Capture)
Lär känna dina prospects genom att få dem att lämna sin e-postadress och annan information via formulär för exempelvis nyhetsbrev och intressant information.
Bearbeta (Nurture)
Nu när du vet vilka dina besökare är kan du börja sända e-postkampanjer och utnyttja automatiserade flöden för att bearbeta dem med kompletterande information.
Konvertera (Convert)
Det är dags för ditt säljteam att utnyttja den information du fått fram och göra en skräddarsydd framstöt med fokus på den potentiella kundens faktiska behov.
Expandera (Expand)
Håll tempot uppe se till att din nyvunna kund får det hon eller han behöver så att de är redo att tacka ja till fler tjänster och erbjudanden från dig.
Ladda ner vår e-bok
Vill du veta mer om vad du kan göra rent konkret i varje fas av beslutsprocessen och den digitala kundresan ska du ladda ner vår e-bok. Den är full med tips på vad du konverterar och skapar leads. Ladda ner e-boken "Din kompass för den digitala kundresan" här.

Föregående inlägg

Säkert har du också sneglat avundsjukt på de nystartade, snabbväxande företag i…

Läs hela

Nästa inlägg

Dagens köpare, både privat och professionellt, är mycket välinformerade. Innan viktiga beslut…

Läs hela

Relaterade inlägg

Samlad fakta om Facebook

Facebook är en av de största globala plattformarna…

Läs hela
Allt du behöver veta om Marketing Automation

Det globala landskapet har förändrats radikalt på kort…

Läs hela
Corporate storytelling gör varumärket personligare

Corporate storytelling används för att koppla ett varumärke…

Läs hela
Kontakt
Norra Vallgatan 102
211 22 Malmö

E-mail: info@navigator.se

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev
Navigator