Så väljer du rätt MarTech för din verksamhet
Ni har säkert noterat begreppet MarTech på flera ställen i era digitala flöden och på nyhetssajter. Vid en första tolkning av ordet kanske ni började tänka på någon slags rymdteknik (Mars+teknologi)? Inte så konstigt, men inte helt korrekt. Så vad är MarTech egentligen och hur väljer du rätt lösning?
MarTech = marknadsföringsteknologi
MarTech är en sammanslagning av marketing och technology. Ännu ett buzzword att lägga på minnet för oss som jobbar med marknadsföring. Inom MarTech samlas plattformar och verktyg som gör det lite enklare att lyckas med digital, automatiserad och datadriven kommunikation. Troligtvis använder du redan minst ett sådant verktyg, till exempel Google Analytics, Ranktrail eller Apsis. Marknaden har fullkomligt exploderat de senaste åren och det som tidigare var ett snårigt buskage har blivit en enorm djungel. Det har sina för- och nackdelar. Det finns fler smarta lösningar än någonsin, men det har också blivit mycket svårare att hitta rätt verktyg.
Fem frågor att ställa dig när du ska välja MarTech
Låt gärna valet av MarTech-lösning få ta lite tid. Genom att analysera dina behov noggrant får du ett bättre underlag för ditt val. Här är fem frågor som du kan ställa till dig själv för att kunna sortera bland de många alternativen på marknaden.
-
Vilka behov vill jag lösa med verktyget/plattformen?
Varför vill du ha en MarTech-lösning? Lista dina behov och försök specificera de funktioner som du vill ha ut av verktyget eller plattformen. Med en tydlig kravlista får du möjlighet att ställa olika leverantörer mot varandra och säkerställa att lösningen lever upp till dina förväntningar. Därmed slipper du också tråkiga överraskningar när du upptäcker att en funktion inte finns med eller begränsas av ett API.
-
Hur mycket är jag villig att investera?
Ju fler avancerade funktioner och användare du behöver, desto dyrare brukar lösningen också bli. Försök uppskatta resultaten du hoppas uppnå och ställ deras värde i förhållande till kostnaden för verktyget. Är det värt att lägga 20% av marknadsföringsbudgeten på teknik som underlättar vår digitala annonsering? Vilken mängd arbete kräver det av mig och mina kollegor för att vi ska lyckas? När beräknas investeringen betala sig? Om det känns övermäktigt kanske det finns andra, billigare alternativ – och i många fall kan du förhandla med leverantören om kostnad och bindningstid.
-
Kan verktyget/plattformen integreras med andra lösningar som jag använder?
Vilka andra program använder du idag? Går det att integrera programmen på ett smidigt sätt? Idag är det många verktyg som är möjliga att koppla samman för att få ut så mycket som möjligt av varje lösning. Slack och Trello är två verktyg som många använder internt och som enkelt kan integreras med många MarTech-lösningar.
-
Hur hanterar verktyget/plattformen GDPR?
Många marknadsföringsverktyg samlar in och analyserar data, ibland i form av personuppgifter. Men det är du som användare som ansvarar för att uppgifterna hanteras på rätt sätt enligt GDPR. Läs på ordentligt så att du vet vilken information som gäller och uppdatera din personuppgiftspolicy.
-
Hur långsiktig är den här lösningen för min verksamhet?
En fördel med många MarTech-lösningar är att du hyr licensen mot en årlig eller månatlig betalning. Det finns ofta olika paket att välja mellan, vilket gör det enkelt att upp- eller nedgradera abonnemanget efter behov. Ibland får du även chansen att prova på delar av verktyget genom en gratis testperiod för att känna in om det är en lösning för dig. Men det betyder inte att du ska tänka kortsiktigt i valet av plattform eller verktyg. Trender kommer och går även inom marknadsföring och ibland är det värt att ta chansen. Men glöm inte att det ofta innebär en stor investering, både i tid och pengar, att skaffa ett marknadsföringsverktyg. Är det här en lösning som ni kan växa med och använda i många år framöver?
Relaterade inlägg
Skapa konverteringar med content offers
Idétorka är en vanlig åkomma som drabbar många contentskapare. Har du redan vänt ut och in på varenda relevant ämne på bloggen och i sociala medier? Perfekt! Då har du allt som krävs för att skapa attraktiva content offers som både genererar leads och hjälper dig att etablera dig som kunskapsledare på ditt område.
HubSpot – komplett verktygsglåda för inbound marketing
Maktförskjutningen inom marknadsföring är i princip fullbordad. Idag är det köparna som själva bestämmer vilken information de vill ta del av, och de blir allt mer skeptiska till annonsering och andra metoder som avbryter mediekonsumtionen. För de företag som fortsatt vill nå ut med sina budskap (och vem vill inte det?) gäller det att börja skapa innehåll som potentiella kunder faktiskt vill ha. Inbound marketing är modern marknadsföring som fungerar, och HubSpot är en komplett verktygslåda med allt du behöver för att effektivt kommunicera och sälja till dina kunder.
Vilket är bästa systemet för inbound marketing?
Enligt beräkningar kommer marknaden för system inom inbound marketing och marketing automation vara värd hela 5,5 miljarder under 2019. Behovet av att kunna hantera och segmentera leads och konvertera dem till kunder har alltid varit utmaningen för marknad och sälj, och i synnerhet att kunna göra det skalbart och automatiserat. Dörren har öppnats för nya mjukvaror och idag är ett marketing automation-system ett av de viktigaste verktygen för att skapa personaliserade och relevanta kommunikationsflöden.