Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Låt oss börja med lite enkel sociala medier-statistik. På Twitter har entreprenören Richard Branson 12,4 miljoner följare. Ett respektingivande antal värdigt den kultstatus denne entreprenör har byggt upp genom åren. Han ligger ofta på topp 5 över mest inflytelserika företagsledare på Twitter. Intressant nog har Virgin Group, det företag Branson leder, endast 238 000 följare på Twitter. Inget dåligt antal följare för ett företag, men sett i kontexten av de miljoner människor som attraheras av personen Branson kan man börja undra vad det är som gör Branson mer intressant än sin skapelse?
När en person är starkare än organisationen
Är Branson ett undantag? Nej, det finns många exempel på liknande situationer. Elon Musk kan stoltsera med 23,3 miljoner Twitter-följare, medan Tesla bara har 3 miljoner. I Sverige har DN:s chefredaktör Peter Wolodarski 225 000 följare medan DN kommer precis bakom med 212 000. Det märkliga är att en enda persons lyskraft är starkare än den samlade kraften hos en hel organisation. Hur är detta möjligt? Svaret är högst allmänmänskligt. Vi människor tenderar att gilla det oförutsägbart personliga framför den ofta välpolerade fasad de flesta varumärken sätter upp. Varumärken är helt enkelt för perfekta, och blir därmed mindre intressanta.
Passion som drivkraft
En annan detalj som skiljer människan från varumärket är passion. Många riktigt framgångsrika människor har ofta passion som en stark drivkraft, allt ifrån artister till professionella yrkespersonligheter och företagsledare. För de som delar deras intressen blir detta oemotståndligt. Dessutom uppstår det ofta debatt kring en passionerad människa. Vi håller med eller argumenterar emot, men i båda fallen skapas en intressant miljö som vi människor verkar trivas i. Vi gillar åsikter. Vi gillar relationer. Vi gillar känslor. Människor har känslor, varumärken har det inte.
Släpp fram personligheterna
Vad kan vi då lära från ovanstående? Hur kan ett företag bli framgångsrikt i sociala medier? Genom att släppa fram och ta rygg på passionerade medarbetare. Genom att låta människor vara människor och framstå i all sin charmiga icke perfektion. Identifiera de individer i organisationen som brinner för sin uppgift och som kan tänka sig att agera frontfigurer utåt - på sina villkor. Ge dem fritt spelrum, ge dem de resurser och den tid de behöver, så finns det faktiskt en möjlighet att även andra intresserar sig för det ni håller på med. Men tänk om personen slutar? Det spelar ingen roll, alla de positiva värden som har och kommer att genereras kring en sådan personlighet kommer även framöver att gynna varumärket.
Passion som drivkraft
En annan detalj som skiljer människan från varumärket är passion. Många riktigt framgångsrika människor har ofta passion som en stark drivkraft, allt ifrån artister till professionella yrkespersonligheter och företagsledare. För de som delar deras intressen blir detta oemotståndligt. Dessutom uppstår det ofta debatt kring en passionerad människa. Vi håller med eller argumenterar emot, men i båda fallen skapas en intressant miljö som vi människor verkar trivas i. Vi gillar åsikter. Vi gillar relationer. Vi gillar känslor. Människor har känslor, varumärken har det inte.
Släpp fram personligheterna
Vad kan vi då lära från ovanstående? Hur kan ett företag bli framgångsrikt i sociala medier? Genom att släppa fram och ta rygg på passionerade medarbetare. Genom att låta människor vara människor och framstå i all sin charmiga icke perfektion. Identifiera de individer i organisationen som brinner för sin uppgift och som kan tänka sig att agera frontfigurer utåt - på sina villkor. Ge dem fritt spelrum, ge dem de resurser och den tid de behöver, så finns det faktiskt en möjlighet att även andra intresserar sig för det ni håller på med. Men tänk om personen slutar? Det spelar ingen roll, alla de positiva värden som har och kommer att genereras kring en sådan personlighet kommer även framöver att gynna varumärket.
Relaterade inlägg
Fördelarna med öppen innovation
Globalisering, avregleringar, ökad konkurrens, kortare produktlivscykler, högre utvecklingskostnader, mer…
Läs hela