Så skriver du nyhetsbrev som inte hamnar i papperskorgen

Välkommen till min inkorg. Här samsas en skara företag som antingen vill sälja något till mig eller berätta om vad som händer på deras företag. Vissa ser jag en gång varannan månad, andra tre gånger om dagen(?!). Gemensamt för alla brev i min inkorg (som inte innehåller viktig information) är att de är oöppnade. Jag gissar att du känner igen dig. År 2018 är svårigheten att nå genom bruset inte så påtaglig någon annanstans som i inkorgen. Varför envisas vi med att fortsätta skicka nyhetsbrev?

Nyhetsbrev behöver ge mervärde till läsaren

Nyhetsbrev kan vara en riktigt bra kommunikationskanal. Det finns en härlig valfrihet i att det är upp till var och en att öppna brevet. Men det ställer också högre krav på innehållet. Det måste vara intressant, relevant och ge läsaren mervärde. Det är vanligt att fokusera allt för mycket på sälj, men för att skapa engagemang hos läsaren måste du bjuda på något. Försök att inte ägna mer än 10–20 procent av ditt nyhetsbrev åt säljaktiviteter och erbjudanden. Se istället till att dela med dig av kunskap och inspiration. Det kan vara i form av artiklar, blogginlägg, videos eller länkar till andras content som du gillar. Se nyhetsbrevet som en lunch med en kompis. Om din vän bara pratar om sig själv och försöker sälja på dig grejer är chansen rätt liten att du tackar ja till nästa lunch, eller hur?

Segmentera dina listor

Du har säkert stenkoll på dina kunder och deras intresseområden. Se till att segmentera dina listor så att du inte skickar samma information till alla. På samma sätt kan du segmentera leads, befintliga kunder och återkommande kunder för att ge dem vad de behöver och vill ha för att konvertera.

Berätta om innehållet i ämnesraden

”Nyhetsbrev vecka 14” känns kanske som en bra och enkel ämnesrad om du skickar ett nyhetsbrev i veckan, men den väcker absolut inget intresse hos mottagaren. Troligtvis har du redan lagt en del tid på att skriva innehållet till ditt nyhetsbrev, så formulera gärna ämnesraden som en kort summering. Tänk på att mottagaren måste känna att mejlet är för intressant för att lämnas oöppnat.

Gör nyhetsbrevet överskådligt

Håll texten kort! Nyhetsbrev finns till för att ge mottagaren en snabb överblick. Håll nere antalet artiklar, skriv korta sammanfattningar som väcker intresse att klicka vidare och fokusera på tydliga call-to-actions. Om du har flera ämnen eller typer av innehåll är det smart att dela in dem i kategorier. För oss på Navigator skulle det till exempel kunna vara ”Varumärke”, ”Sociala medier”, ”Nyheter” och ”Kommande evenemang”, där de två första innehåller blogginlägg eller artiklar på ämnet.

Fler blogginlägg?

Vill du läsa fler inlägg som detta är du varmt välkommen att prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev.

Amanda Ekenberg
Copywriter
Content and social media
Tel +46 725 34 77 77
amanda.ekenberg@navigator.se

 


 

leif_sv-14Hjälp med ditt nyhetsbrev?

Vi på Navigator hjälper dig att skapa relevanta och intressanta nyhetsbrev. Vill du ha hjälp är du varmt välkommen att höra av dig.

Leif Lindau
Managing Partner
Strategic communication
Tel +46 40 631 62 22
leif.lindau@navigator.se
Share