Uppmärksamhet är utmaningen – kreativitet är lösningen
En av de största utmaningarna för att lyckas med kommunikationskampanjer är inte brist på data – det är att fånga och hålla kvar målgruppens uppmärksamhet. Och svaret finns inte i störst budget eller mest avancerad teknik, utan i något mer grundläggande: Kreativitet.
Förändrade förutsättningar
Tom Roach, Vice President of Brand Planning på Jellyfish Global, skriver i en debattartikel på Marketing Week om hur synen på digital marknadsföring har förändrats. Stora varumärken har gått från att använda digitala plattformar främst för att nå direktrespons från potentiella kunder, till att inse vikten av att bygga långsiktiga relationer. För att lyckas krävs annonsbudskap som inte bara sticker ut och engagerar, utan även lämnar ett bestående intryck.
2,5 sekunder är minimum
Roach refererar till forskning av Karen Nelson-Field, som har undersökt hur människor interagerar med digitala annonser. För att skapa ”brand recall” – och få effekt – krävs minst 2,5 sekunders aktiv uppmärksamhet från mottagaren. Det kan låta väldigt kort, men av de 130 000 digitala annonser som ingick i studien missade hela 85% den gränsen. Majoriteten av annonserna var med andra ord ineffektiva utifrån målsättningen att lagra ett varumärkesminne, vilket är avgörande för att kunna påverka framtida köpbeslut.
Impact of attention time on mental availability (MA). Källa: Amplified Intelligence
Så, hur fångar vi målgruppens uppmärksamhet när det är så enkelt att bara scrolla vidare?
Plattformen sätter ramarna
Digitala beteenden och den plattform där en annons visas spelar en avgörande roll för hur mycket uppmärksamhet annonsen kan få. Uppmärksamheten påverkas dessutom av externa faktorer som stimuli, frekvens och varaktighet av annonser eller intryck.
Kreativitet gör att annonser fångar och behåller användarens intresse. Men enbart en stark idé räcker inte hela vägen – den måste också vara smart, insiktsfull och anpassad till de plattformar vi arbetar med för att ha en chans. Det är därför avgörande att förstå varje plattforms dynamik. Vad gör användarna där? Vad förväntar de sig? Och vad fungerar bäst på just den specifika plattformen?
Som exempel rekommenderar YouTube att kreatörer arbetar med ”emerging story arcs”, där videos inte inleds med en lång, traditionell uppbyggnad utan i stället fångar tittarens uppmärksamhet direkt.
Traditional vs new story arcs. Källa: YouTube Creative Works
TikTok, å andra sidan, kräver en “bang” – det vill säga något som omedelbart fångar intresset.
Känslor bygger långsiktiga relationer
Att skapa en emotionell koppling är avgörande för att uppnå långsiktiga resultat. Forskning visar att annonser som väcker starka känslomässiga reaktioner inte bara fångar uppmärksamhet, utan också har en mycket större effekt på varumärkeskännedom. En känslomässig koppling till vårt budskap får inte bara människor att stanna upp för några sekunder, det väcker även ett intresse och skapar förutsättningar för lojalitet som håller i sig över tid.
I slutändan handlar det inte bara om att sälja en produkt, utan om att bygga ett varumärke som människor känner för och kan relatera till.
Relaterade inlägg
Med HubSpot mot oändligheten och vidare
Är du redan en erfaren Hubspot-användare, eller är du nyfiken på vad plattformen kan göra för din organisation? I så fall har du kommit rätt. HubSpot är en ständigt levande organism med tentakler som numera når nästan alla tänkbara digitala kontaktytor. I det här blogginlägget kikar vi närmare på några av de nya värdefulla funktioner som verktyget erbjuder.
Vad innebär ESEF för din nästa årsredovisning?
Nu finns det en ny EU-anpassad regel om elektronisk rapportering för svenska börsnoterade bolag. Istället för en PDF ska bolagen nu skicka in årsredovisningen i XHTML-format tillsammans med bolagets XBRL-taxonomi till Finansinspektionen. Låter det krångligt? Lugn, vi försöker reda ut begreppen.
Planera dina aktiviteter med en digital kanalkarta
Om hemsida, blogg och nyhetsflöde är ryggraden i ditt företags digitala kommunikation, är det de sociala kanalerna som hjälper dig att öka räckvidden. Detta medielandskap är i ständig förändring. Nya kanaler kommer till, gamla försvinner och de redan befintliga ändrar inriktning eller adderar nya funktioner. Med en digital kanalkarta kan du få en överblick över alla alternativ, och kan därmed börja prioritera och styra upp dina aktiviteter.