Konsten att bygga en riktigt bra landningssida

landningssidaFör att du ska lyckas bra med dina digitala aktiviteter kan du ha stor nytta av genomtänkta och väl fungerade landningssidor. Hur ser då receptet på en riktigt bra landningssida ut? Givetvis är snygg design en viktig ingrediens men det krävs också en stor portion kunskap. Det finns massor med resultat från olika tester som visar på vad som verkligen fungerar. Varför inte inspireras av dessa?

Fem tips för en bra landningssida

Målet med din landningssida är att få till en konvertering. En konvertering som gör att du lär känna personen i fråga. En konvertering som automatiskt förvandlar personen till ett lead som du kan följa i dina digitala kanaler – om du har rätt tekniska plattformar. Vad säger då den samlade vetskapen om hur en bra landningssida bör utformas? Här följer fem steg.

1. Skapa ett inspirerande erbjudande

Givetvis är det viktigt att kunna erbjuda något relevant som besökaren verkligen är intresserad av. Det måste vara så ”nyttigt” att besökaren är villig att lämna ut information om sig själv i utbyte mot det du erbjuder. Exempel på erbjudanden kan vara:

  • Innehåll – e-böcker, videos, webinars, white papers
  • Prenumerationer – nyhetsbrev, bloggar, erbjudandemejl
  • Priserbjudanden – rabatter, utförsäljning, kuponger
  • Prova-på – produkttester, demos, samples
  • Verktyg – kalkylatorer, online-utvärderingar, undersökningar

Tänk på att erbjudandet bör ligga väl i linje med ditt varumärkes ”value proposition” så att den som lämnar sin information får något som ger rätt bild av vad ditt företag står för.

Skärmavbild 2016-11-23 kl. 11.00.29

2. Skriv så att det känns

En fängslande och stark rubrik som motiverar besökaren att ta del av erbjudandet är såklart superviktigt. Du har mindre än tre sekunder på dig att fånga intresse. Så håll den enkel och specifik samtidigt som den beskriver en fördel med att ta del av erbjudandet. Resten av brödtexten bör vara tydligt strukturerad enligt följande princip:

  • Ingressen – ska beskriva ditt erbjudande konkret och mer i detalj, gärna ge den korta versionen av innehållet i det du erbjuder.
  • Fördelarna – får gärna vara en lista i punktform med korta beskrivningar av nyttan med erbjudandet för kunden.
  • Call-to-action – ska innehålla aktiva verb som uppmanar besökaren att göra det du vill. Exempel på aktiva verb kan vara: ladda ner, svara, prova på, signa upp dig, anslut dig, starta, beställ, lär dig mer, ring, få etc. Komplettera gärna dessa med ord som förstärker känslan av angelägenhet såsom: nu, idag, begränsad, skynda, genast, endast, på en gång etc.

3. Utforma formuläret rätt

Använd gärna en call-to-action ovanför formuläret som attraherar besökaren att fylla i sin information. Försök att hålla antalet fält så få som möjligt. Fråga bara efter det du verkligen behöver i steg ett för att få tag på e-postadressen och det du behöver för din fortsatta bearbetning. Välskrivna texter bör berätta exakt vad du vill att besökaren ska fylla i för varje fält. Lägg gärna till extra beskrivningar som förtydligar hur du vill ha information som telefonnummer och liknande strukturerat. Slutligen är det viktigt med en tydlig call-to-action-knapp i botten av formuläret. Tänk på att använda ett aktivt verb, gärna med någon form av förstärkning på knappen.

4. Sökordsoptimera sidan

En landningssida kan givetvis vara en naturlig del av strukturen på din webbplats om du vill attrahera besökare som redan har hittat dig. Men den kan lika gärna vara en sida som inte syns i strukturen och som bara används som landningssida, exempelvis när du arbetar med Google Adwords. Då är det extra viktigt att du har optimerat text och bilder på sidan efter det ord eller den fras din adwordsannons är optimerad för. På så vis blir din landningssida mer relevant och får ett högre betyg av Google vilket i sin tur gör att du betalar mindre för annonsen.

5. Testa dig fram

Genom att A/B-testa utformningen av dina landningssidor kan du optimera din design och hitta vad som ger just dig flest konverteringar. Prova att ändra en sak åt gången såsom typ av erbjudande, rubrik, antal fält i formuläret, placering, färg på knappar, typsnitt, storlekar och texter och se hur det påverkar.

niclas_sv-14Kontakta oss gärna

Om du vill ha hjälp med att skapa bra landningssidor är du varmt välkommen att höra av dig.

Niclas Bergenblad
Creative Director
Digital and innovation strategy
Tel +46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se
Share