Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Varje år genomför Interbrand en omfattande undersökning bland världens varumärken, Interbrand Best Global Brands, för att utröna vilka som är de högst värderade i världen. Under många år var listan relativt konstant med samma etablerade företag i topp såsom CocaCola och IBM. Men nu är paradigmskiftet ett faktum när Apple stannar överst på tronen 2014 med Google som den närmaste konkurrenten.
Starka varumärken snabbare
Det har alltid talats om att det tar tid att bygga ett långsiktigt starkt varumärke. Visserligen är detta fortfarande sant men med viss modifikation. Den digitala transformationen har gjort det möjligt att på kort tid skapa företag med högt värderade varumärken. Ett exempel är Airbnb som, utan några egentliga materiella tillgångar, är värderat dubbelt så högt som hela Mariotts hotellkedja. De snabbväxande varumärkena bygger ofta på disruptiva idéer och har sin bas i den exponentiella teknikutvecklingen som råder. Interbrands lista kommer med all säkerhet att förändras åtskilligt de kommande åren och det är inte otroligt att många av de varumärken som ligger överst år 2020 inte ens finns idag.