Navigator
  • OM OSS
  • TJÄNSTER
  • CASE
  • NYHETER
  • BLOGG
  • DOWNLOADS
  • KONTAKT
Navigator
  • OM OSS
  • TJÄNSTER
  • CASE
  • NYHETER
  • BLOGG
  • DOWNLOADS
  • KONTAKT
.main-header { background: #3a3a3a;}
  • Hem
  • BLOGG
  • Apple vill ladda varumärket med ny energi

Blogg// Apple vill ladda varumärket med ny energi

15 feb, 2015
Kategorier
  • Google Ads
  • Årsredovisningar
  • B2B
  • B2C
  • Content marketing
  • Corporate communication
  • Digital årsredovisning
  • Digital kommunikation
  • Direktmarknadsföring
  • E-learning
  • E-postmarknadsföring
  • Event
  • Film
  • Förändringsprocess
  • Företagspresentationer
  • Gerillamarknadsföring
  • Grafisk profil
  • Inbound marketing
  • Marknadsföring
  • B2C
  • blog
  • Blogg
  • Hållbarhetsredovisningar
  • Healthcare
  • Innovation
  • Inspirationsfrukost
  • Intern implementering
  • Kampanjer
  • Kommunikationsplattform
  • Konceptutveckling
  • Kriskommunikation
  • Lead Management
  • Logotype
  • Målgruppsanalys
  • Marketing Automation
  • Marknads-PR
  • Mässor
  • Namnstrategi
  • Ny teknik
  • Nyheter
  • Omvärldsanalys
  • PIM-system
  • Positionering
  • PR
  • Print
  • Produktlansering
  • Säljdrivande kommunikation
  • Säljpresentationer
  • Segmentering
  • SEO
  • Sociala media-strategi
  • Storytelling
  • Tone of voice
  • Trendspaning
  • Undersökningar
  • Utomhusreklam
  • Värdegrund
  • Varumärkesbyggande kommunikation
  • Varumärkesstrategi
  • Webb
För att stanna på tronen som världens högst värderade varumärke krävs att Apple ständigt fortsätter att ladda varumärket med ny energi. Ett stort steg i den riktningen togs under veckan när det avslöjades att Apple håller på att ta fram en elbil.
Ladda varumärket brett
För några år sedan pratades det flitigt om att det fanns en fara i att tänja sitt varumärke för långt. Att brand extension kunde innebära att varumärket utarmades och urvattnades. Den faran kanske fortfarande finns kvar men idag är det gott om goda exempel på varumärken  som lyckas tänja gränserna rejält för vad varumärket omfattar till många nya marknader och segment.
Virgin bra exempel
Ett bra exempel är Virgin med Richard Branson i spetsen. Han har lyckats utveckla varumärket hela vägen från musik till rymdresor utan att urvattna värdegrunden, snarare har den stärkts för varje nytt område han har gett sig in på. Virgins kärnvärden är Fun, Quality och Innovation. Genom att utnyttja dessa som plattform och språngbräda in i varje nytt område har uppfattningen om varumärket förblivit intakt trots den stora bredden.
Fortsatt expansion
Kanske är det precis den utmaningen som Apple nu antar när man gör ett så långt avsteg från sin nuvarande kärnverksamhet. De senaste åren har varumärket blivit rankat som världens högst värderade i Interbrands Best Global Brands rapport och om företaget vill fortsätta sin enorma tillväxt krävs en expansion till nya oprövade marker. Och det är ingen tvekan om att transportsektorn är ett sådant område.
Project Titan
Enligt Wall street journal kallas projektet internt för "Project Titan" och källor avslöjar att det handlar om en fullt elektronisk bil i stil med en minivan. Det finns dock inget som säger om bilen någonsin kommer att nå vägarna. Åtminstone inte än på flera år och det är inte otänkbart att planerna stannar vid en teknikplattform där Apple kan testa nya innovationer kopplade till mobilitet.
1000 medarbetare
Projektet godkändes av Tim Cook redan för ett år sedan och en före detta Ford-ingenjör leder nu ett team på närmare tusen medarbetare från olika avdelningar i utvecklingsprojektet. Den senaste tiden har propåer till olika kontraktstillverkare gått ut för att undersöka möjligheterna till nya samarbeten. Det ska bli spännande att se om och hur elbilen utvecklas. Oavsett vilket är en sak säker, det här är inte de sista raderna som skrivs om projektet.

Föregående inlägg

Varje år genomför Interbrand en omfattande undersökning bland världens varumärken, Interbrand Best…

Läs hela

Nästa inlägg

Globalisering, avregleringar, ökad konkurrens, kortare produktlivscykler, högre utvecklingskostnader, mer medvetna kunder, digitalisering och…

Läs hela

Relaterade inlägg

Så hjälper du kunden genom beslutsprocessen

Marknadsföring har alltid varit en viktig ingrediens för…

Läs hela
Vilket syfte driver ditt varumärke?

Att vision och mission är viktiga ingredienser i…

Läs hela
Så lyckas du med smarta mål

Att sätta mål kan låta enkelt, men det…

Läs hela
Kontakt
Norra Vallgatan 102
211 22 Malmö

E-mail: info@navigator.se

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev
Navigator