Målgruppsanalys ger effektivare kommunikation
22 okt, 2017Innan du kan formulera rätt budskap. Innan du bestämmer dig för vilka kanaler du ska distribuera budskapet i. Innan dess behöver du göra en av de viktigaste strategiska övningarna i kommunikationsplaneringen. En målgruppsanalys, för att förstå var, när och hur du ska adressera kunder och andra intressenter.
SEO för B2B, del 1: Innehåll
12 okt, 2017Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur det fungerar inom konsumentvärlden. Det handlar mindre om volym och mer om relevans. Det viktigaste är inte hur många som söker på ett visst ord eller viss fras. Det viktigaste är att rätt person hittar just dig och din sida. Därför brukar vi tala om kvalitativ SEO när det gäller B2B. Men hur gör du då för att tänka kvalitativ SEO?
Förändra bilden av ditt varumärke med PR
26 sep, 2017När man som organisation står inför att förändra bilden av sitt varumärke är PR ett otroligt användbart verktyg. Det kan handla om att den egna bilden av varumärket inte stämmer överens med bilden som kunderna eller allmänheten har. Det kan också handla om en vilja att förflytta varumärket från en position till en annan, som kanske inte är förknippad med hur folk ser på varumärket idag. Oavsett vilken typ av förflyttning som är aktuell gäller det att försöka förstå varför bilden ser ut som den gör idag och hitta sätt att förändra den till att motsvara dina förväntningar. I dagens inlägg fördjupar vi oss mer i hur man kan förändra bilden av ett varumärke med PR.
8 steg till en bra brief
13 sep, 2017Du står inför en stor produktlansering. Eller planerar att sätta upp en ny hemsida. Eller ska se över varumärkesstrategin. Du har själv högt uppställda mål och dessutom förväntningar från organisationen om att projektet ska bli en framgång. Det bästa sättet att säkra ett lyckat slutresultat är att göra rätt från början. Genom att skriva en riktigt bra brief till din kommunikationsbyrå.
Så påverkas kommunikationsbranschen av GDPR
12 sep, 2017I nästan 20 år har personuppgiftslagen, PUL, styrt vem som får hantera vilken typ av personuppgifter. I maj nästa år blir det ändring på det, när den nya, strikta dataskyddslagen GDPR träder i kraft. GDPR står för general data protection regulation och reglerar hur information som direkt eller indirekt kan knytas till en person får lov att användas. Lagen innebär stora förändringar för de flesta företag, men kanske särskilt för oss som arbetar med kommunikation och marknadsföring och är i behov av kontaktuppgifter.
10 steg till framgångsrik inbound marketing
28 aug, 2017Oavsett om du är nybörjare eller inbiten expert inom inbound marketing, kan du ha nytta av den här snabbguiden som hjälper dig genom de viktigaste stegen. Använd den gärna som en referenspunkt när du skapar dina aktiviteter och stäm gärna av när du fortsätter att vidareutveckla dina insatser.