- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Var finns målgrupperna?
När du ska skapa en kanalkarta är det bra att utgå från en bruttolista med de tänkbara kanalval som finns. Lista de sociala medier som finns och tänk över vilka andra kanaler kunderna kan tänkas använda. I vissa branscher är forum och branschtidningar viktiga kanaler, i andra är det snarare specifika influencers eller bloggar som gäller.
När bruttolistan är färdig behöver du analysera var och en av kanalerna, baserat på bland annat följande frågor:
- Var finns dina målgrupper?
- Var finns dina konkurrenter?
- Finns det en outnyttjad potential?
- Hur många kanaler orkar ni underhålla?
- Finns det geografiska skillnader att ta hänsyn till?
Prioritera de viktigaste kanalerna
För att dra nytta av digitala kanaler är det viktigt att leverera kvalitet framför kvantitet. Att vara relevant. Risken är annars att folk tröttnar och väljer att sluta följa eller interagera med dig. Hellre göra ett par tre kanaler riktigt bra, fylla dem med innehåll av hög kvalitet och ha resurserna att interagera med din publik. Till syvende och sist är det äkta engagemang som kommer att skapa värde och konverteringar. När du har analyserat vilka kanaler som är viktigast för dina målgrupper kan du börja stryka i listan. Ta bort de kanaler som inte är prioriterade, så blir det lättare att fokusera på de relevanta kanalerna, och du kan lägga resurserna där de gör mest nytta.
Planera dina digitala flöden
När du har en nettolista med utvalda kanaler är det dags att rita upp kanalkartan. Här ska alla aktuella kanaler placeras in, och du ska också visa hur alla flöden hänger samman. Till exempel kan ett nyhetsinlägg i pressrummet även publiceras på LinkedIn, eller ett blogginlägg på Facebook. Eller kanske tvärt om, där annonser på Instagram ska leda in till sajten istället. Genom att återanvända innehåll i flera kanaler får du bäst effekt av dina insatser. Slutligen, tänk på att kanalkartan är ett levande dokument. De olika kanalernas relevans kan ändras, därför behöver du regelbundet utvärdera, eventuellt prioritera om, och sedan uppdatera kanalkartan. Det är din nyckel till att planera och använda de digitala kanalerna optimalt.
Planera dina digitala flöden
När du har en nettolista med utvalda kanaler är det dags att rita upp kanalkartan. Här ska alla aktuella kanaler placeras in, och du ska också visa hur alla flöden hänger samman. Till exempel kan ett nyhetsinlägg i pressrummet även publiceras på LinkedIn, eller ett blogginlägg på Facebook. Eller kanske tvärt om, där annonser på Instagram ska leda in till sajten istället. Genom att återanvända innehåll i flera kanaler får du bäst effekt av dina insatser. Slutligen, tänk på att kanalkartan är ett levande dokument. De olika kanalernas relevans kan ändras, därför behöver du regelbundet utvärdera, eventuellt prioritera om, och sedan uppdatera kanalkartan. Det är din nyckel till att planera och använda de digitala kanalerna optimalt.
Relaterade inlägg
Vad innebär EUs nya regler om upphovsrätt på internet?
I början av september röstade EU-parlamentet för att…
Läs helaKunder konsumerar mer av snälla varumärken
De senaste åren har bland annat den amerikanska…
Läs helaVilka kanaler ska du använda för inbound marketing?
Med rätt strategi blir din inbound marketing snabbt…
Läs hela