Kategorier
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
De senaste åren har bland annat den amerikanska hamburgerkedjan Wendy’s fått stort genomslag med sin kaxiga, nästan stöddiga, och humoristiska ton i sociala medier. Och visst är det viktigt för alla varumärken att hitta sin egen röst – men att lyckas uppfattas som cool blir en övermäktig uppgift för många. Tur att vi kommer med goda nyheter! Nu är det äntligen bevisat att snälla varumärken lockar flest kunder. Det sociala medieföretaget Sprout Social visar i en rapport att konsumenterna är trötta på att bli dåligt bemötta i sociala kanaler och att de stör sig på företag som försöker sig på en avspänd attityd utan att lyckas. Istället värdesätter kunden egenskaper som ärlighet, vänlighet och hjälpsamhet.
Alla varumärken har en personlighet
När kändisar använder sig av sociala medier och laddar upp bilder från sin vardag betraktar vi dem som mer mänskliga. Det förstärker personligheten. Samma sak gäller med varumärken. Varje varumärke har en personlighet som är unik. Personligheten ger varumärket en röst, men är också den ultimata länken mellan konsumenten och produkten, eftersom personligheten speglar det som varumärket står för. Därför ska personligheten lysa igenom och genomsyra all kommunikation och marknadsföring.