Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
De senaste åren har bland annat den amerikanska hamburgerkedjan Wendy’s fått stort genomslag med sin kaxiga, nästan stöddiga, och humoristiska ton i sociala medier. Och visst är det viktigt för alla varumärken att hitta sin egen röst – men att lyckas uppfattas som cool blir en övermäktig uppgift för många. Tur att vi kommer med goda nyheter! Nu är det äntligen bevisat att snälla varumärken lockar flest kunder. Det sociala medieföretaget Sprout Social visar i en rapport att konsumenterna är trötta på att bli dåligt bemötta i sociala kanaler och att de stör sig på företag som försöker sig på en avspänd attityd utan att lyckas. Istället värdesätter kunden egenskaper som ärlighet, vänlighet och hjälpsamhet.
Alla varumärken har en personlighet
När kändisar använder sig av sociala medier och laddar upp bilder från sin vardag betraktar vi dem som mer mänskliga. Det förstärker personligheten. Samma sak gäller med varumärken. Varje varumärke har en personlighet som är unik. Personligheten ger varumärket en röst, men är också den ultimata länken mellan konsumenten och produkten, eftersom personligheten speglar det som varumärket står för. Därför ska personligheten lysa igenom och genomsyra all kommunikation och marknadsföring.
Alla varumärken har en personlighet
När kändisar använder sig av sociala medier och laddar upp bilder från sin vardag betraktar vi dem som mer mänskliga. Det förstärker personligheten. Samma sak gäller med varumärken. Varje varumärke har en personlighet som är unik. Personligheten ger varumärket en röst, men är också den ultimata länken mellan konsumenten och produkten, eftersom personligheten speglar det som varumärket står för. Därför ska personligheten lysa igenom och genomsyra all kommunikation och marknadsföring.
Balansgång mellan rolig och irriterande
Det är mycket svårare att hitta rätt tonläge i skrift än i tal. Risken är stor att det som i talspråk skulle uppfattas som roligt och ironiskt i skrift istället blir otrevligt. Gränsen är hårfin mellan att känna sig road och irriterad. Det är också skillnad på vilka frågor, referenser och kommentarer som uppskattas. Varumärken bör vara försiktiga med politiska inspel och kommentarer, medan populärkulturella referenser tas emot med öppna armar av kunderna. Även språkbruket är en känslig fråga för konsumenterna, där slang inte uppfattas som något coolt och medvetet, utan snarare som töntigt.
Coola företag säljer inte mer – men serviceinriktade gör!
Personligheten är essentiell när vi skapar en uppfattning om ett varumärke och den styr till viss del även vår vilja att konsumera dess produkter och tjänster. Det är alltid ett risktagande att försöka vara rolig. Sprout Socials undersökning visar att mer än hälften av de tillfrågade konsumenterna skulle sluta följa varumärken som irriterar dem på sociala medier, vilket i längden påverkar deras försäljning negativt. Lärdomen vi drar av detta är att det till och med kan vara dumt att försöka vara cool. Istället svarar kunderna att de vill se ärlighet, vänlighet och hjälpsamhet i de varumärken som de följer på sociala medier.
Kunderna uppskattar varumärken som:
- Svarar på kundernas frågor och funderingar. De håller en god ton och visar största möjliga servicevilja.
- Kommunicerar erbjudanden och rabatter.
- Bjuder på kunskap och inspiration. Läs gärna vår e-bok om content marketing om du vill lära dig mer.
Coola företag säljer inte mer – men serviceinriktade gör!
Personligheten är essentiell när vi skapar en uppfattning om ett varumärke och den styr till viss del även vår vilja att konsumera dess produkter och tjänster. Det är alltid ett risktagande att försöka vara rolig. Sprout Socials undersökning visar att mer än hälften av de tillfrågade konsumenterna skulle sluta följa varumärken som irriterar dem på sociala medier, vilket i längden påverkar deras försäljning negativt. Lärdomen vi drar av detta är att det till och med kan vara dumt att försöka vara cool. Istället svarar kunderna att de vill se ärlighet, vänlighet och hjälpsamhet i de varumärken som de följer på sociala medier.
Kunderna uppskattar varumärken som:
- Svarar på kundernas frågor och funderingar. De håller en god ton och visar största möjliga servicevilja.
- Kommunicerar erbjudanden och rabatter.
- Bjuder på kunskap och inspiration. Läs gärna vår e-bok om content marketing om du vill lära dig mer.
Relaterade inlägg
5 misstag att undvika när du skriver pressmeddelande
När det händer något nytt och spännande i…
Läs helaVad gör världens starkaste varumärken framgångsrika?
Radikal förändring är idag ett normaltillstånd i de…
Läs helaCorporate storytelling gör varumärket personligare
Corporate storytelling används för att koppla ett varumärke…
Läs hela