3-klicksregeln är en myt
5 jul, 20183-klicksregeln är en teori inom webbplatsnavigation som seglade upp under tidigt 2000-tal. Lite förenklat bygger den på att en användare ska kunna nå all information på webbplatsen inom tre klick, annars lämnar hen webbplatsen i ren frustration. Numera betraktas detta som ren nonsens.
Microcopy: små texter som ger stor effekt
28 jun, 2018De senaste åren har microcopy seglat upp som ett buzzword. Inte så konstigt med tanke på att vi flera gånger om dagen stöter på mer eller mindre goda exempel på fenomenet. Microcopy är, precis som det låter, copywriting för små format som appar, knappar och formulär. Texter som hjälper användaren att interagera med ett gränssnitt och hitta informationen och funktionerna som hen söker efter. Eftersom microcopy syftar till att förbättra användarens upplevelse av siten eller appen kallas det ibland UX writing.
Gör en tydlig kanalstrategi och konkurrentanalys
14 jun, 2018För att skapa en hållbar och lönsam digital strategi är det viktigt att veta vad kunden erbjuds idag och hur nuläget ser ut. En bra utgångspunkt är en kanalstrategi och konkurrentanalys. Ta reda på vilka kanaler kunderna använder – olika målgrupper har sina favoritkanaler som de vill använda. Se till att ni är där.
Informationsarkitektur för webben 101: Hjälp användaren att hitta rätt
1 jun, 2018Att organisera funktionalitet och innehåll så att människor kan navigera intuitivt sker inte av en slump. Det är viktigt att ta ett strategiskt grepp kring informationsarkitekturen, risken är annars att du skapar bra innehåll och funktionalitet som ingen hittar.
Wettex, keso och tops – när varumärken blir vardagsord
19 maj, 2018Visst känns det fantastiskt att vara först med en riktigt bra produkt? Du får patent på den snygga designen och registrerar det smarta namnet. Snart är ditt varumärke på allas läppar och alla vill ha just din produkt! Så småningom dyker det upp en och annan liknande produkt. Men som tur är använder kunderna sig av ditt produktnamn, oavsett vilket varumärke som tillverkat produkten de köper. Dessvärre finns det en risk att du nu har fallit offer för din egen framgång. Den dagen som patentet eller varumärkesskyddet löper ut kanske det inte går att förnya, eftersom namnet blivit en generisk term, ett vardagsord som används av allmänheten.
Hur ser framtidens byrå ut?
9 maj, 2018En av förra årets viktigaste undersökningar kring vår bransch gjordes av rekryteringsföretaget Bohmans Nätverk då de gick på djupet med hur framtidens marknadsorganisation kommer att se ut. I år följer de upp med ännu en skarp och insiktsfull analys kring framtidens byrå och hur den digitala omställningen förändrar samspelet mellan kund och byrå, och hur en byrå bör vara sammansatt för att bli framgångsrik. Här kommer en sammanfattning av insikterna.