Fyra trender inom kommunikation 2019
16 dec, 20182018 närmar sig sitt slut och det är dags att blicka in i spåkulan för att se vad nästa år har att bjuda på. Förutom att inbound marketing fortsätter växa så ser vi fyra stora trender. Alla har med digitalisering att göra, men en av dem är en spännande paradox i vår digitala tid.
Chatbotar skapar värde i kundrelationen
29 nov, 2018Du har säkert sprungit på dem. Chatbotarna som har börjat befolka hemsidor, mobiltelefoner och webbshoppar i rask takt. De kan svara på frågor, ta emot beställningar eller boka ett möte, och de är tillgängliga med ett hjälpsamt svar dygnet runt. Tycker du att det låter opersonligt att inte prata med en riktig människa? Kanske, men utvecklingen inom artificiell intelligens (AI) går framåt i rasande takt och snart kommer du inte att märka någon skillnad.
Hackvertising skapar nya spelregler
25 nov, 2018Det kan verka som att någon varit lite snabb på tangenterna, men hackvertising är faktiskt ett riktigt ord. Och en trend som spritt sig likt ett virus inom digital marknadsföring på senaste. Men vad innebär det egentligen? Precis som det låter är hackvertising ett begrepp som hämtar inspiration från superhackers som Lisbeth Salander. Men tillskillnad från black-hat skills som att ta sig in på polisens intranät och läsa privata mejl, håller sig hackvertising inom den grå hattskalan. Det handlar helt enkelt om att med ett ”hacker mindset” följa händelser i nyheterna och konversationerna som trender på sociala medier, för att hitta relevanta sätt att infoga sitt varumärke i samtalet. Även om det innebär att bryta vissa regler.
Så skriver du nyhetsbrev som inte hamnar i papperskorgen
18 nov, 2018Välkommen till min inkorg. Här samsas en skara företag som antingen vill sälja något till mig eller berätta om vad som händer på deras företag. Vissa ser jag en gång varannan månad, andra tre gånger om dagen(?!). Gemensamt för alla brev i min inkorg (som inte innehåller viktig information) är att de är oöppnade. Jag gissar att du känner igen dig. År 2018 är svårigheten att nå genom bruset inte så påtaglig någon annanstans som i inkorgen. Varför envisas vi med att fortsätta skicka nyhetsbrev?
SEO för B2B, del 6: Personligt och socialt
6 nov, 2018Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur det fungerar inom konsumentvärlden. Det handlar mindre om volym och mer om relevans. Det viktigaste är inte hur många som söker på ett visst ord eller viss fras. Det viktigaste är att rätt person hittar just dig och din sida. Därför brukar vi tala om kvalitativ SEO när det gäller B2B. Men hur gör du då för att tänka kvalitativ SEO?
Svenskarna och internet 2018 – insikter för oss inom B2B
30 okt, 2018”Allt fler kopplar upp sig allt mer i internetsverige och allt färre lämnas kvar i ett digitalt utanförskap. I många diagram i den här rapporten närmar sig staplarna 100 procent. Alla under 26 år tittar på Youtube. Så gott som alla som är hemma med barn e-handlar och nästan alla studenter googlar”. Så inleds sammanfattningen av årets rapport av Svenskarna och internet 2018 från Internetstiftelsen i Sverige (iiS), som släpptes nu i början av oktober. Och i det här inlägget tittar vi närmare på insikter för oss inom B2B.