Chatbotar skapar värde i kundrelationen

29 nov, 2018

Du har säkert sprungit på dem. Chatbotarna som har börjat befolka hemsidor, mobiltelefoner och webbshoppar i rask takt. De kan svara på frågor, ta emot beställningar eller boka ett möte, och de är tillgängliga med ett hjälpsamt svar dygnet runt. Tycker du att det låter opersonligt att inte prata med en riktig människa? Kanske, men utvecklingen inom artificiell intelligens (AI) går framåt i rasande takt och snart kommer du inte att märka någon skillnad.

Läs hela

Hackvertising skapar nya spelregler

25 nov, 2018

Det kan verka som att någon varit lite snabb på tangenterna, men hackvertising är faktiskt ett riktigt ord. Och en trend som spritt sig likt ett virus inom digital marknadsföring på senaste. Men vad innebär det egentligen? Precis som det låter är hackvertising ett begrepp som hämtar inspiration från superhackers som Lisbeth Salander. Men tillskillnad från black-hat skills som att ta sig in på polisens intranät och läsa privata mejl, håller sig hackvertising inom den grå hattskalan. Det handlar helt enkelt om att med ett ”hacker mindset” följa händelser i nyheterna och konversationerna som trender på sociala medier, för att hitta relevanta sätt att infoga sitt varumärke i samtalet. Även om det innebär att bryta vissa regler.

Läs hela

Så skriver du nyhetsbrev som inte hamnar i papperskorgen

18 nov, 2018

Välkommen till min inkorg. Här samsas en skara företag som antingen vill sälja något till mig eller berätta om vad som händer på deras företag. Vissa ser jag en gång varannan månad, andra tre gånger om dagen(?!). Gemensamt för alla brev i min inkorg (som inte innehåller viktig information) är att de är oöppnade. Jag gissar att du känner igen dig. År 2018 är svårigheten att nå genom bruset inte så påtaglig någon annanstans som i inkorgen. Varför envisas vi med att fortsätta skicka nyhetsbrev?

Läs hela

SEO för B2B, del 6: Personligt och socialt

6 nov, 2018

Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur det fungerar inom konsumentvärlden. Det handlar mindre om volym och mer om relevans. Det viktigaste är inte hur många som söker på ett visst ord eller viss fras. Det viktigaste är att rätt person hittar just dig och din sida. Därför brukar vi tala om kvalitativ SEO när det gäller B2B. Men hur gör du då för att tänka kvalitativ SEO?

Läs hela

Svenskarna och internet 2018 – insikter för oss inom B2B

30 okt, 2018

”Allt fler kopplar upp sig allt mer i internetsverige och allt färre lämnas kvar i ett digitalt utanförskap. I många diagram i den här rapporten närmar sig staplarna 100 procent. Alla under 26 år tittar på Youtube. Så gott som alla som är hemma med barn e-handlar och nästan alla studenter googlar”. Så inleds sammanfattningen av årets rapport av Svenskarna och internet 2018 från Internetstiftelsen i Sverige (iiS), som släpptes nu i början av oktober. Och i det här inlägget tittar vi närmare på insikter för oss inom B2B.

Läs hela

Därför följer vi hellre personligheter än varumärken

28 okt, 2018

Låt oss börja med lite enkel sociala medier-statistik. På Twitter har entreprenören Richard Branson 12,4 miljoner följare. Ett respektingivande antal värdigt den kultstatus denne entreprenör har byggt upp genom åren. Han ligger ofta på topp 5 över mest inflytelserika företagsledare på Twitter. Intressant nog har Virgin Group, det företag Branson leder, endast 238 000 följare på Twitter. Inget dåligt antal följare för ett företag, men sett i kontexten av de miljoner människor som attraheras av personen Branson kan man börja undra vad det är som gör Branson mer intressant än sin skapelse?

Läs hela
Jenny Wendel
Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Jenny Wendel
Client Director Strategic communication