AI för kreativt skrivande? Inte riktigt än…

13 mar, 2024

Här på Navigator är vi ett härligt gäng språkmänniskor och ordnördar som arbetar med att formulera kreativa idéer och budskap i text. Som självutnämnd representant för copygänget vill jag i detta inlägg påstå att vi har en gemensam passion för skrivandet som hantverk. Allt förmodligen grundlagt i ett tidigt intresse för läsandet.

Läs hela

Ärlighet avgörande när svenska folket rankar hållbara varumärken

8 mar, 2024

Trots ett tufft 2023 med krig och inflation, är hållbarhet fortfarande högt prioriterat bland svenska konsumenter. En undersökning från Differ visar att ärlighet och konkreta åtgärder är viktigt när företag kommunicerar hållbarhet och bland de varumärken som uppfattar som mest hållbara hittas bland annat SJ och Blocket. Vi har sammanställt undersökningens viktigaste slutsatser.

Läs hela

Datadriven spelplan med oändliga möjligheter

27 feb, 2024

“The Grid. A digital frontier. I tried to picture clusters of information as they moved through the computer. What did they look like? Ships? Motorcycles? Were the circuits like freeways? I kept dreaming of a world I thought I’d never see. And then, one day …”

Ja, plötsligt är dagen här när AI är verklighet och varje framgångsrikt företag behöver en datadriven strategi.

Läs hela

Employer Branding – Vad säger ryktet om er som arbetsgivare?

22 feb, 2024

Enligt en undersökning om employer branding från LinkedIn överväger 75% av kandidaterna företagets rykte innan de söker en tjänst. Och i en rapport från Svenskt näringsliv uppger 7 av 10 svenska företag att de upplever det som allt svårare att rekrytera samt att kompetensbristen är största hindret för tillväxt. För att locka rätt kandidater – och få dem att stanna – kommer det därför att bli allt viktigare att jobba aktivt med sitt employer brand.

Läs hela

Fem tydliga trender inom B2B-kommunikation 2024

15 feb, 2024

För den som vill nå ut och verkligen beröra med sina budskap gäller det att tänka ett varv extra. Det är lätt att hamna i gamla hjulspår och köra på med det som brukade fungera. Men världen förändras och ibland kan det vara en god idé att fundera över vad det får för konsekvenser för företagets kommunikation. Här lyfter vi några av de trender som just nu är tydliga inom B2B-kommunikation 2024.

Läs hela

Håll varumärkesstrategin levande

8 feb, 2024

En av grundpelarna i Navigators verksamhet är varumärkesstrategi. Att i nära samarbete med våra uppdragsgivare förstå och beskriva själen i ett företag, allt för att kunna förflytta varumärket i önskad riktning. Precis som med träning tar det tid och energi att bygga ett varumärke, och det är ett arbete som ständigt måste upprätthållas. Gör man inte det kan det gå väldigt fel.

Läs hela
Jenny Wendel
Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Jenny Wendel
Client Director Strategic communication