Hej Peter, vår nya kommunikationsstrateg!

Vi säger hej till Peter Imhäuser, vår sprillans nya kommunikationsstrateg och client director! Peter kommer från och med nyår leda både nya och befintliga kundprojekt framåt och kommer att göra det med både erfarenhet och engagemang. Kul, tycker vi! Här kan du läsa mer om Peter som person och medarbetare.

Varför sökte du dig till Navigator?

Jag och Leif har fört intressanta samtal under många år. Med Navigator delar jag i mångt och mycket samma grundfilosofi – vi bygger och värdesätter strategier och lösningar byggda på faktabaserade insikter, framför lösryckta idéer utan förankring i kundens verkliga problemställning. Dessutom har byrån både hög kompetens och muskler för att arbeta integrerat över disciplingränserna, förmågan att arbeta med helheten. I mina ögon ett måste när förutsättningarna för marknadsföring och försäljning har förändrats så enormt de senaste åren.

Vad har du för utbildning?

Jag har en MBA (Master of Business Administration ) från Henley Business School, University of Reading i Storbritannien. Innan dess utbildade jag mig vid IHM Business School där jag blev Diplomerad marknadsekonom. Utöver det har jag också gått kortare ledarskapskurser.

Vad är det bästa med att vara projektledare?

Variationen i rollen! Att ena stunden arbeta med strategiska och utmanande frågor för en specifik kund i en specifik bransch och i nästa stund dyka ner i mer pragmatiska lösningar för en annan kund i en annan bransch. Det gör att man hela tiden måste hålla sig på tårna, vara kvick i tanken och man lär sig något nytt hela tiden. Dessutom gillar jag samarbetet med såväl kunder som den egna arbetsgruppen och att gemensamt se till att få saker gjorda.

Vilka varumärken är riktigt duktiga på kommunikation, tycker du?

Jag gillar Delicato, de är bra på att fresta mottagaren med glimten i ögat. På internationellt plan är Nike favoriter, de är inspirerande och raka på samma gång. Lokalt och med anknytning till Navigator så tycker jag att vi tillsammans med ApQ gör riktigt bra kommunikation.

Vilken typ av kunder har du arbetat med? Finns det en röd tråd?

Erfarenheterna av bolag och lösningar är många och varierande. Det har varit marknadsledande företag, några starka utmanare och en del lokala aktörer från regionen. Det har varit både B2B och B2C på global, europeisk och nationell nivå. Jag har jobbat med allt från sillar, bröd och sallad till barnvagnar, kosmetika, telecom, offentlig verksamhet, sport och bygg. Även om branscherna i sig inte har någon tydlig röd tråd kan jag idag se vikten av att låta lösningar och koncept löpa över branschgränserna. Det finns massor av inspiration att hämta i andra, ibland helt oväntade branscher.

Vilket är det roligaste projekt du varit med om?

Ojdå, det är inte helt enkelt att plocka fram ett specifikt projekt, faktiskt… Det är snarare den långa resan med många delprojekt tillsammans med kund och medarbetare, när man kan blicka tillbaka och se vilken positiv förflyttning vi faktiskt åstadkommit.

Du är ju gammal elithockeyspelare. Har du några andra spännande fritidsintressen?

Överlag är sport en viktig del av mitt liv, framför allt hockey och hästhoppning med familjen. Ishockey, där både spelar (oldboys) jag och är verksam i styrelsen för Malmö Redhawks. Jag är också en lagom flitig fritidsgolfare och försöker spela en eller två gånger i veckan under den varma säsongen. Och i höstas började jag och ett par vänner att spela paddel en gång i veckan. Riktigt kul!

Avslutningsvis, berätta tre saker som gör dig glad?

Min familj hamnar så klart på första plats. Förutom min sambo och tre döttrar så blir jag alltid glad när jag umgås med min syster! Och när jag kommer hem och våra två hundar hälsar mig välkommen med viftande svansar och hoppande. Sist men inte minst är det härligt när andra visar glädje, det smittar av sig! Sedan såklart när Malmö Redhawks och MFF vinner!

 

Share